Od początku 2025 roku podmioty publiczne, takie jak samorządy, będą musiały wdrożyć usługę e-Doręczeń. Wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. cyfryzacji, Dariusz Śpiewak, zapewnia, że są oni gotowi obsługiwać doręczenia elektroniczne na potrzebną skalę, jak podczas debaty „Doręczenia elektroniczne i transformacja cyfrowa administracji samorządowej”.
E-doręczenia to nowoczesna forma komunikacji obywateli i przedsiębiorców z administracją publiczną, która ma zastąpić dotychczasową przesyłkę poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub doręczenie osobiste. Dzięki temu nie trzeba będzie odbierać awiz, chodzić do urzędu pocztowego ani przechowywać papierowej korespondencji, gdyż wszystko będzie można załatwić elektronicznie, przesyłając cyfrowe odpowiedniki listów poleconych.
Od 1 stycznia 2025 roku wszystkie instytucje publiczne, takie jak samorządy, Urząd Skarbowy, Narodowy Fundusz Zdrowia, a także zawody zaufania publicznego, takie jak adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi i notariusze, będą musiały wprowadzić usługę e-Doręczeń.
Katarzyna Zajkowska, dyrektorka Departamentu Transformacji Cyfrowej w Ministerstwie Cyfryzacji (MC), informuje, że system e-Doręczeń jest już gotowy. Według niej, korzystanie z tej formy przynosi oszczędności – gmina Piaseczno ograniczyła koszty korespondencji o 200 tys. złotych, rozsyłając drogą elektroniczną decyzje podatkowe do uprawnionych mieszkańców.
„Obecnie około 30 proc. samorządów dysponuje adresem do doręczeń elektronicznych, a więc może rozsyłać e-Doręczenia mieszkańcom. Z tego powodu MC wprowadziło okres przejściowy do końca 2025 r. W tym czasie możliwe jest dostarczanie korespondencji także w formie papierowej i za pośrednictwem serwisu ePUAP” – informuje Katarzyna Zajkowska.
System e-Doręczeń polega na współpracy z wyznaczonym operatorem, który ma za zadanie bezpieczne dostarczanie przesyłek. Obecnie tę rolę pełni Poczta Polska, która wygrała przetarg w 2015 roku i będzie odpowiedzialna za to przez kolejne 10 lat.
„Poczta Polska w październiku 2021 roku uruchomiła e-Doręczenia i od tego czasu niezmiennie świadczy usługę doręczeń elektronicznych dla podmiotów z niej korzystających. Aktualnie mamy blisko 400 tys. klientów, w tym 30 tys. to samorządy” – informował Dariusz Śpiewak, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. cyfryzacji. „Jesteśmy gotowi do obsługi doręczeń elektronicznych na wymaganą skalę” – dodał.
Wiceprezes Poczty Polskiej potwierdza, że firma musiała zainwestować znaczną kwotę, aby spełnić wymogi prawa. Jednakże, samorządy nadal mają wiele do zrobienia, zwłaszcza w kwestiach organizacyjnych.
„Jesteśmy w stanie wesprzeć samorządy w tworzeniu usługi e-doręczeń” – deklarował Dariusz Śpiewak.
„Pracujemy nad usługą komercyjną, w której każdy będzie mógł odbierać listy polecone po zalogowaniu się w systemie bankowym” – mówił Dariusz Śpiewak.
Według wiceprezesa Poczty Polskiej, idealny model e-doręczenia zakłada, że wszystkie dokumenty z różnych urzędów trafiają do jednej skrzynki.
Źródło wiadomości: pap-mediaroom.pl