Bezpieczeństwo Polski w zasięgu inwestycji w infrastrukturę paliwową – Kongres 590

Eksperci z Kongresu 590 w Warszawie stwierdzili, że Polska infrastruktura logistyczna wytrzymała okres zwiększonego ryzyka kryzysu energetycznego. Aby zapewnić jej dalszy rozwój, należy zainwestować w transport kolejowy, który powinien być zsynchronizowany z pozostałą infrastrukturą.

Uczestnicy spotkania wymienili działania, jakie podjęto, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa energetycznego. Zdaniem przedstawicieli ORLENU, PERN i Morskiego Portu Gdańsk, koniecznością jest zintensyfikowanie działań związanych z infrastrukturą logistyczną. Dotyczy to zarówno zabezpieczenia dostaw surowców, jak i dystrybucji produktów.

Jednym z kluczowych elementów zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego jest wzmocnienie polskiej infrastruktury logistycznej. W tym celu ORLEN, PERN i Morski Port Gdańsk zaproponowały rozwój i modernizację istniejących potencjałów oraz budowę nowych połączeń przesyłowych wraz z inwestycjami w magazynowanie surowców i produktów. Przedstawiciele firm podkreślili, że bezpieczeństwo energetyczne jest kwestią priorytetową dla polskiej gospodarki.

„W 2019 r. z Rosji popłynęła do nas zanieczyszczona ropa. Sprawa była poważna, pojawiło się ryzyko wstrzymania pracy rafinerii. Powstała realna potrzeba dywersyfikacji i od tego czasu przygotowywaliśmy się do zmiany kierunków dostaw” – przypominał Błażej Krawczyszyn, dyrektor wykonawczy ds. logistyki w ORLEN.

fotorealistyczny, ultra realistyczny, kompleks nowoczesnego szpitala w trakcie modernizacji, kilka średniej wielkości budynków medycznych, widoczni pracownicy i sprzęt budowlany, odświeżone elewacje, trwające prace przy terenach zielonych, słoneczny dzień, obrzeża Warszawy

ORLEN podjął działania, aby zwiększyć zasoby w kawernach solnych. W ramach inwestycji PERN powiększył pojemność zbiorników na ropę do 4,2 mln ton. Dodatkowo zbiorniki na paliwa są w stanie pomieścić 2,6 mln ton rezerwy i ich pojemność będzie dalej zwiększana. Firma zapewnia również możliwość dostaw oleju napędowego drogą morską.

„W mojej ocenie poziom wolumenowy, jeśli chodzi o pojemności zbiorników rezerwowych, jest wystarczający dla polskich potrzeb” – przekonywał Daniel Świętochowski, dyrektor pionu handlowego, PERN.

„Porty od siedmiu lat przechodzą eksplozję inwestycyjną. W Gdańsku wydano na rozwój już 6 mld złotych, a kolejne 500 mln złotych jest już zaakceptowane. Nasz cel strategiczny to być numerem jeden na Bałtyku i wskoczyć do pierwszej piątki portów europejskich. Dzięki inwestycjom, do 2030 r. będziemy mogli prowadzić przeładunki na poziomie najlepszych portów, czyli ponad 100 mln ton rocznie. W tym roku osiągniemy 80 mln ton” – informował Adam Kłos, dyrektor departamentu handlowego, zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Uzupełnieniem wspomnianych inwestycji w transport kolejowy są inwestycje w połączenia między portami morskimi a bazami transportowymi. Skuteczne wykorzystanie transportu kolejowego w logistyce paliw wymaga stałego monitorowania i optymalizacji kosztów.

Fotorealistyczny, ultra realistyczny obraz spokojnej, polskiej dzielnicy w Skolimowie podczas rozbudowy dróg: nowoczesna asfaltowa jezdnia, chodniki, sprzęt budowlany (koparki, walce), widoczne nazwy ulic (Śniadeckich, Bartosza Głowackiego, Kościuszki), zieleń, domy, czyste letnie niebo, pracownicy w odblaskowych kamizelkach.

Dywersyfikacja dostaw paliw wymaga kontroli i zarządzania ryzykiem. Dzięki wykorzystaniu portów morskich wraz z transportem kolejowym możliwe jest zabezpieczenie stabilności i bezpieczeństwa dostaw paliw, zarówno w skali krajowej, jak i międzynarodowej.

Porty morskie są coraz częściej wykorzystywane w logistyce paliw, dzięki czemu firmy transportowe, a także klienci otrzymują dostęp do szerokiego asortymentu paliw. Dywersyfikacja dostaw paliw przyczynia się do zwiększenia jakości, bezpieczeństwa i dostępności paliw.

Obecnie wykorzystanie portów morskich jako części logistyki paliw umożliwia dostarczenie paliw w krótszych czasach i za niższe koszty, dzięki czemu efektywność przedsiębiorstw jest znacznie wyższa.

Porty morskie są kluczowym elementem w tworzeniu efektywnego systemu logistyki paliw. Szeroka gama usług portowych, w tym usługi transportu i magazynowania, pozwala firmom transportowym podjąć szybkie i skuteczne decyzje dotyczące dostaw paliw.

Dzięki wykorzystaniu portów morskich jako części logistyki paliw, firmy transportowe mogą zmniejszyć koszty i zwiększyć elastyczność w zakresie dostaw paliw. Porty morskie są również kluczowym elementem w zapewnieniu bezpieczeństwa, wysokiej jakości i dostępności paliw.

„Nie potrzebujemy już rosyjskiej ropy, gazu, diesla. Dzięki inwestycjom dostępna jest dla nas reszta świata. Potrzebujemy partnerów przewidywalnych, a nie testujących naszą wytrzymałość i podatność na awarię tak, jak to było kilka lat temu” – deklarował Błażej Krawczyszyn.

Nowoczesny plac budowy w centrum Warszawy przy ul. Świętojerskiej 9, gdzie wznoszony jest gmach Sądu Apelacyjnego oraz siedziby instytucji wojewódzkich. Na pierwszym planie duże maszyny budowlane, ogrodzenie, pracownicy, w tle wyłaniający się nowoczesny budynek o szklanej fasadzie, otoczenie miejskie, ruch pieszy, żywe detale miasta. Jakość fotograficzna, ultra realistyczne ujęcie dzienne.

PERN oraz ORLEN wspólnie realizują projekt inwestycyjny, mający na celu zwiększenie przepustowości polskich terminali paliw. Przedsięwzięcie będzie obejmowało budowę nowego portu w Gdańsku, który zapewni transport produktów, w tym olejów bazowych, paliw żeglugowych i biokomponentów do produkcji paliw. Koszty inwestycji będą wynosić ok. 0,5 mld zł. Terminal będzie w stanie obsłużyć jednostki morskie o długości do 130 m, szerokości do 17,6 m i głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m. Prace budowlane zakończą się po ok. 2,5 roku, a moce przeładunkowe nowo powstałej instalacji wyniosą do 2 mln ton rocznie. Inwestycja przyczyni się z pewnością do zwiększenia bezpieczeństwa dostaw paliw w Polsce.

PERN i ORLEN wspólnie pracują nad udoskonaleniem systemu przesyłu paliw w Polsce. W ramach tego projektu powstanie port w Gdańsku, służący do przeładunku olejów bazowych, paliw żeglugowych i biokomponentów. Koszty związane z tą inwestycją wyniosą ok. 0,5 mld zł. Nowy terminal będzie w stanie obsłużyć jednostki morskie o długości do 130 m, szerokości do 17,6 m i głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m. Prace zakończą się po ok. 2,5 roku, a efektem będą nawet 2 mln ton produktów rocznie. Inwestycja zwiększy zapewne zaufanie do bezpieczeństwa dostaw paliw w kraju.

Fotorealistyczny, ultra realistyczny obraz ulicy w nowoczesnym europejskim mieście (Warszawa, dzielnica Mokotów) podczas robót budowlanych. Robotnicy oraz ciężki sprzęt instalują nowe rury wodociągowe i kanalizacyjne wzdłuż zielonej, miejskiej ulicy, widoczne są barierki i częściowo rozkopana jezdnia. W tle budynki mieszkalne, letnie niebo.

Inwestycje w polskie porty morskie, linie kolejowe oraz inne elementy infrastruktury paliwowej sprawiły, że Polska stała się głównym dostawcą paliw w regionie. Największe polskie firmy działające na rynku paliw mogą teraz zaopatrywać w paliwa nie tylko Polskę, ale również Ukrainę i kraje Śródmorza.

„Jesteśmy przygotowani na kolejne miesiące, dla nas najważniejsze jest lato, kiedy Polacy ruszają na wakacje i jesień, gdy rozpoczyna się sezon prac polowych. Dzięki dywersyfikacji dostaw surowców i nowym kanałom przesyłu, na stacjach ORLEN klienci zatankują bez względu na porę roku” – podsumował Błażej Krawczyszyn.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl