W nocy z 6 na 7 czerwca 2025 r. w rejonie Dworca Zachodniego w Warszawie zmieni się organizacja ruchu. Ruszają kolejne etapy budowy tramwaju, a kierowcy i pasażerowie muszą liczyć się z nowymi zasadami przejazdu.
Nowy układ pasów – ruch po drugiej nitce
Budowa stropu tunelu tramwajowego pod zamkniętą jezdnią Alej Jerozolimskich dobiegła końca. Nocą z piątku na sobotę, z 6 na 7 czerwca, ruch samochodów zostanie przełożony na drugą nitkę – zwykle prowadzącą do centrum. Dotychczasowa jezdnia w kierunku Włoch zostanie zamknięta. Na otwartej nitce będą po trzy pasy w każdym kierunku, szersze niż dotychczas. Buspasy będą wyjątkowo szerokie, przeznaczone m.in. dla autobusów, taksówek, motocykli i pojazdów MTON.
- Z ronda Zesłańców Syberyjskich wjazd w kierunku centrum będzie prowadzony jednym pasem obok buspasa.
- W kierunku Włoch auta pojadą drugą nitką tuż przy wjeździe na Dworzec Zachodni, wracając na jezdnię „właściwą” przed wiaduktem.
Zmiany na przystankach i dojściach dla pasażerów
Autobusy Warszawskiego Transportu Publicznego będą zatrzymywać się na tymczasowych przystankach przed zwężonym odcinkiem Alej Jerozolimskich. Autobusy PKS dalej będą dojeżdżały na Dworzec Zachodni, ale zmieni się dojście do peronów – zamknięty zostanie chodnik po stronie dworca, pasażerowie będą przechodzić przez parking.
Budowa tramwaju – postępy prac
Prace przy stropie tunelu przesuwają się w kierunku Dworca Zachodniego. Gotowa jest już konstrukcja pierwszego w Warszawie podziemnego przystanku tramwajowego (poziom -1 stacji Warszawa Zachodnia). Trwają tam prace wykończeniowe i instalacyjne.
- W drugiej połowie czerwca poziom -1 zostanie zgłoszony do odbioru.
- Po odbiorze pasażerowie będą mogli przechodzić podziemnym przejściem od Alej Jerozolimskich do kolejowych peronów.
- Dalsze roboty przeniosą się na poziom -2.
- Strop tunelu budowany jest także w Parku Pięciu Sióstr (tzw. metoda podstropowa).
Tramwaj do Dworca Zachodniego – szybciej przez miasto
Tramwaj do Dworca Zachodniego to ważna część zmian w tej części miasta. Nowa trasa, o długości ponad 1,6 km (w tym tunel pod Parkiem Pięciu Sióstr), połączy Wolę i Ochotę z Mokotowem oraz Wilanowem. Podziemny przystanek będzie połączony windami i schodami ruchomymi z przejściem prowadzącym do peronów kolejowych, co ułatwi przesiadki.
- Szacuje się, że z nowej trasy będzie korzystać ponad 1,2 miliona pasażerów rocznie.
- Podróż tramwajem do Grójeckiej potrwa 5 minut, na plac Narutowicza – 10 minut, a do metra Politechnika – 15 minut.
Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” otrzymał ponad 900 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej. Całkowity koszt to prawie 2,1 mld zł.
Gdzie szukać informacji o utrudnieniach?
Szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu dostępne są w serwisach:
Komunikaty o trasach pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego znajdziesz na stronie wtp.waw.pl. Dodatkowo, na portalu Miejskiego Centrum Kontaktu i w aplikacji Warszawa 19115 można zamówić darmowe powiadomienia o planowanych utrudnieniach i zmianach w komunikacji: powiadomienia.
Źródło informacji: um.warszawa.pl Tramwaje Warszawskie