GDDKiA: andhellip;9, 10! Mamy kolejne umowy w ramach FEnIKS. Obie dotyczą drogi ekspresowej S7

Budowa dwóch odcinków drogi ekspresowej S7, Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała unijne wsparcie o łącznej wysokości ponad 2,3 mld zł. GDDKiA podpisała 9. i 10. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie trzecia i czwarta umowa wyłącznie ze środków FEnIKS. W sumie ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, GDDKiA pozyskała w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg blisko 5 mld zł.

GDDKiA

S7 Płońsk – Czosnów

Koszty i cel inwestycji

Całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Z tej kwoty blisko 1,5 mld zł to wydatki kwalifikowalne, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1,2 mld zł.

Planujemy zbudować nową drogę ekspresową S7 o długości około 35 km, łączącą Płońsk i Czosnów, co jest częścią sieci bazowej TEN-T. Ta inwestycja będzie zlokalizowana w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego.

Nasze plany budowlane

Nasz projekt inwestycyjny jest realizowany w ramach systemu Projektuj i buduj. Odcinek drogi został podzielony na trzy różne kontrakty, na których obecnie prowadzone są prace budowlane. W trakcie tych prac zapewniamy przejezdność dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, z wyjątkiem rejonu przebudowywanego mostu na Wiśle i okolic Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Taka konfiguracja pozwoli utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym odcinku drogi.

Fotografia ultra realistyczna, słoneczny dzień, perspektywiczne ujęcie pracowników sprzątających nowoczesny most i jego otoczenie przy drodze podmiejskiej, widoczna zieleń, czyste niebo, zadbany chodnik i jezdnia, pojazdy serwisowe, pracownicy w odblaskowych kamizelkach, podmiejski krajobraz w tle

Postęp prac na poszczególnych odcinkach drogi S7 prezentuje się następująco:

  • S7 Płońsk Południe – Załuski: 64 proc.,
  • S7 Załuski – Modlin: 67 proc.,
  • S7 Modlin – Czosnów: 80 proc.

W ramach projektu zostanie wybudowanych sześć węzłów drogowych: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Ostrzykowizna, Załuski, Przyborowice i Poczernin. Ponadto Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje również budowę trzech Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Modlin, Załuski i Poczernin), Obwodu Utrzymania Drogi oraz różnych obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty i przepusty. Inwestycja obejmuje również konieczne prace związane z budową dróg do obsługi terenów przyległych.

Planowane jest również dostosowanie istniejącej infrastruktury komunikacyjnej do nowej drogi ekspresowej poprzez prace na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które krzyżują się z trasą inwestycji.

Projekt obejmuje także budowę systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenie drogowe oraz urządzenia organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak bariery energochłonne i ogrodzenia. Dodatkowo planowane jest oznakowanie poziome i pionowe oraz nasadzenia zieleni.

NOWA WERSJA

Projekt S7 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

Ultrarealistyczne zdjęcie jakości fotograficznej przedstawiające ulicę w dzielnicy Białołęka w Warszawie w trakcie robót budowlanych przy kanalizacji i wodociągu. Na zdjęciu widoczne są koparki, ciężki sprzęt, robotnicy w kamizelkach odblaskowych, tymczasowe bariery drogowe i zabudowa mieszkaniowa w tle. Scena ukazuje nowoczesizację infrastruktury miejskiej, w pogodny dzień, atmosfera zorganizowanej pracy.

Celem inwestycji jest zbudowanie odcinka drogi ekspresowej S7, którego koszt realizacji wynosi blisko 2,9 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 1,2 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1 mld zł.

Nowe drogi ekspresowe

W 2025 r. planujemy otworzyć nową dwujezdniową drogę ekspresową o długości ponad 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicę Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6, tworząc zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe kierowcy będą mieli możliwość zjechania w kierunku autostrady A1, co zapewni skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Aktualnie prace związane z realizacją trasy podzielono na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. W obecnej chwili na obu zadaniach prowadzone są roboty we wszystkich branżach, a na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. Od października br. wprowadzono zmienioną organizację ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie trwają prace w środku samego węzła, m.in. przy budowie docelowych łącznic oraz przy obiektach inżynierskich. Dodatkowo planowane jest sfrezowanie i wymiana nawierzchni pod wiaduktem w ciągu S6.

Ultrarealistyczne zdjęcie w wysokiej rozdzielczości nowoczesnego instytutu naukowego w trakcie remontu i rozbudowy na warszawskim Mokotowie: żurawie budowlane, rusztowania, odnowione elewacje, budynki laboratoryjne i otaczająca zieleń; widoczni pracownicy i sprzęt budowlany, dzień, błękitne niebo, ruchliwa ulica na pierwszym planie, w tle panorama miasta.

Postęp prac wynosi odpowiednio: 90% na odcinku Chwaszczyno – Żukowo oraz 65% na odcinku Żukowo – Gdańsk Południe.

W ramach projektu zostaną zrealizowane cztery węzły drogowe: Miszewo, Żukowo, Lublewo i Gdańsk Południe (przebudowa istniejącego węzła) oraz dodane będą fragmenty łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Ponadto planowane są dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Widlino w obu kierunkach), Obwód Utrzymania Drogi oraz różne obiekty inżynierskie, takie jak mosty, wiadukty i przepusty. Ponadto zostaną wybudowane drogi, które będą obsługiwać tereny przyległe.

Planowane jest dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do trasy przyszłej drogi ekspresowej, co wymagać będzie prac przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które krzyżują się z planowaną inwestycją.

Do wykonania zostanie system kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenie drogowe, urządzenia organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (takie jak bariery energochłonne i ogrodzenia), oznakowanie poziome i pionowe oraz nasadzenia zieleni.

Nowa droga ekspresowa S7 łączy północną i południową Polskę, ułatwiając podróże między Trójmiastem, Warszawą i Krakowem, a także do Elbląga, Radomia i Kielc. Docelowo będzie miała około 750 km długości, stając się jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w kraju. Jest także częścią europejskiej trasy E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami, od Rużomberka przez Zwoleń do Budapesztu.

Ultra realistyczne, fotograficznej jakości zdjęcie nowoczesnej strażnicy pożarnej w trakcie budowy na miejskiej dzielnicy. Budynek częściowo ukończony, widoczne konstrukcje stalowe, prace betonowe i sprzęt budowlany. Pracownicy w odzieży ochronnej, w pobliżu współczesne wozy strażackie, w tle elementy miejskiego krajobrazu. Słoneczny dzień, wokół zieleń.

Droga ekspresowa S7 ma istotne znaczenie dla komunikacji w Europie Środkowej, a jej budowa ułatwi podróże i transport towarów między państwami. Stanowi ważny krok w rozwoju infrastruktury drogowej i integracji regionu.

Nowe projekty infrastrukturalne w Polsce

GDDKiA podpisała umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE na lata 2021-2027 na budowę autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Te umowy fazowane obejmują dofinansowanie zarówno z FEnIKS, jak i z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

W sumie GDDKiA podpisała umowy na sześć inwestycji:

W dodatku, we wrześniu br. GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście – Troszyn, a kilka dni temu dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ).


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl