GDDKiA: andhellip;9, 10! Mamy kolejne umowy w ramach FEnIKS. Obie dotyczą drogi ekspresowej S7

Budowa dwóch odcinków drogi ekspresowej S7, Płońsk – Czosnów oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała unijne wsparcie o łącznej wysokości ponad 2,3 mld zł. GDDKiA podpisała 9. i 10. umowę na dofinansowanie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). To równocześnie trzecia i czwarta umowa wyłącznie ze środków FEnIKS. W sumie ze środków unijnych, pochodzących z Programu FEnIKS, GDDKiA pozyskała w ostatnich miesiącach na budowę polskich dróg blisko 5 mld zł.

GDDKiA

S7 Płońsk – Czosnów

Koszty i cel inwestycji

Całkowity koszt realizacji tego odcinka drogi ekspresowej S7 wynosi nieco ponad 2,8 mld zł. Z tej kwoty blisko 1,5 mld zł to wydatki kwalifikowalne, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1,2 mld zł.

Planujemy zbudować nową drogę ekspresową S7 o długości około 35 km, łączącą Płońsk i Czosnów, co jest częścią sieci bazowej TEN-T. Ta inwestycja będzie zlokalizowana w centralnej części województwa mazowieckiego, na terenie powiatów płońskiego i nowodworskiego.

Nasze plany budowlane

Nasz projekt inwestycyjny jest realizowany w ramach systemu Projektuj i buduj. Odcinek drogi został podzielony na trzy różne kontrakty, na których obecnie prowadzone są prace budowlane. W trakcie tych prac zapewniamy przejezdność dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, z wyjątkiem rejonu przebudowywanego mostu na Wiśle i okolic Kazunia, gdzie obowiązuje zmienny układ pasów 2+1. Taka konfiguracja pozwoli utrzymać większą przepustowość na tym mocno obciążonym odcinku drogi.

Ultra-realistyczne zdjęcie wieży radarowej w trakcie budowy na terenie miejskim, z widocznym sprzętem budowlanym i pracownikami na placu, otoczonej zabudową Warszawy, pokazujące harmonijne wpasowanie inwestycji w miejskie otoczenie, dzień, czyste niebo.

Postęp prac na poszczególnych odcinkach drogi S7 prezentuje się następująco:

  • S7 Płońsk Południe – Załuski: 64 proc.,
  • S7 Załuski – Modlin: 67 proc.,
  • S7 Modlin – Czosnów: 80 proc.

W ramach projektu zostanie wybudowanych sześć węzłów drogowych: Nowy Dwór Mazowiecki, Modlin, Ostrzykowizna, Załuski, Przyborowice i Poczernin. Ponadto Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planuje również budowę trzech Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Modlin, Załuski i Poczernin), Obwodu Utrzymania Drogi oraz różnych obiektów inżynierskich, takich jak mosty, wiadukty i przepusty. Inwestycja obejmuje również konieczne prace związane z budową dróg do obsługi terenów przyległych.

Planowane jest również dostosowanie istniejącej infrastruktury komunikacyjnej do nowej drogi ekspresowej poprzez prace na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które krzyżują się z trasą inwestycji.

Projekt obejmuje także budowę systemu kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenie drogowe oraz urządzenia organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego, takie jak bariery energochłonne i ogrodzenia. Dodatkowo planowane jest oznakowanie poziome i pionowe oraz nasadzenia zieleni.

NOWA WERSJA

Projekt S7 Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

ultra realistyczne, fotograficzne ujęcie przebudowywanego budynku w Warszawie – widoczne prace budowlane, rusztowania, maszyny budowlane, pracownicy w odzieży ochronnej, kontrast między starą fasadą a nowoczesnymi elementami, żywe miejskie otoczenie

Celem inwestycji jest zbudowanie odcinka drogi ekspresowej S7, którego koszt realizacji wynosi blisko 2,9 mld zł. Kwota wydatków kwalifikowalnych przekracza 1,2 mld zł, a dofinansowanie ze środków UE to nieco ponad 1 mld zł.

Nowe drogi ekspresowe

W 2025 r. planujemy otworzyć nową dwujezdniową drogę ekspresową o długości ponad 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicę Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy S7 Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską w ciągu S6, tworząc zewnętrzny objazd w stosunku do istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe kierowcy będą mieli możliwość zjechania w kierunku autostrady A1, co zapewni skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Aktualnie prace związane z realizacją trasy podzielono na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe. W obecnej chwili na obu zadaniach prowadzone są roboty we wszystkich branżach, a na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. Od października br. wprowadzono zmienioną organizację ruchu na węźle Gdańsk Południe, gdzie trwają prace w środku samego węzła, m.in. przy budowie docelowych łącznic oraz przy obiektach inżynierskich. Dodatkowo planowane jest sfrezowanie i wymiana nawierzchni pod wiaduktem w ciągu S6.

Zdjęcie ultrarealistyczne, najwyższej jakości. Rozbudowa ulicy w Piasecznie – plac budowy na dużej miejskiej drodze. Ciężki sprzęt, robotnicy w kamizelkach odblaskowych, znaki tymczasowej organizacji ruchu, część ulicy zamknięta. Budowane lub modernizowane chodniki, nowa nawierzchnia. Mieszkańcy obserwujący prace, rowerzyści, letnia pogoda, dużo zieleni wokół.

Postęp prac wynosi odpowiednio: 90% na odcinku Chwaszczyno – Żukowo oraz 65% na odcinku Żukowo – Gdańsk Południe.

W ramach projektu zostaną zrealizowane cztery węzły drogowe: Miszewo, Żukowo, Lublewo i Gdańsk Południe (przebudowa istniejącego węzła) oraz dodane będą fragmenty łącznic i jezdni głównych w ramach istniejącego węzła Chwaszczyno. Ponadto planowane są dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Widlino w obu kierunkach), Obwód Utrzymania Drogi oraz różne obiekty inżynierskie, takie jak mosty, wiadukty i przepusty. Ponadto zostaną wybudowane drogi, które będą obsługiwać tereny przyległe.

Planowane jest dostosowanie istniejącego układu komunikacyjnego do trasy przyszłej drogi ekspresowej, co wymagać będzie prac przy drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych, które krzyżują się z planowaną inwestycją.

Do wykonania zostanie system kanalizacji deszczowej i odprowadzania wód opadowych, oświetlenie drogowe, urządzenia organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (takie jak bariery energochłonne i ogrodzenia), oznakowanie poziome i pionowe oraz nasadzenia zieleni.

Nowa droga ekspresowa S7 łączy północną i południową Polskę, ułatwiając podróże między Trójmiastem, Warszawą i Krakowem, a także do Elbląga, Radomia i Kielc. Docelowo będzie miała około 750 km długości, stając się jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w kraju. Jest także częścią europejskiej trasy E77, która łączy trójmiejskie porty ze Słowacją i Węgrami, od Rużomberka przez Zwoleń do Budapesztu.

Droga ekspresowa S7 ma istotne znaczenie dla komunikacji w Europie Środkowej, a jej budowa ułatwi podróże i transport towarów między państwami. Stanowi ważny krok w rozwoju infrastruktury drogowej i integracji regionu.

Nowe projekty infrastrukturalne w Polsce

GDDKiA podpisała umowy o dofinansowanie z nowej puli środków UE na lata 2021-2027 na budowę autostrady A2 oraz kilku dróg ekspresowych. Te umowy fazowane obejmują dofinansowanie zarówno z FEnIKS, jak i z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).

W sumie GDDKiA podpisała umowy na sześć inwestycji:

W dodatku, we wrześniu br. GDDKiA podpisała umowę na unijne wsparcie w ramach FEnIKS dla realizacji S3 Świnoujście – Troszyn, a kilka dni temu dla S7 Miechów – Szczepanowice. Były to dwie pierwsze umowy o dofinansowanie wyłącznie z Programu FEnIKS (bez fazowania z POIiŚ).


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl