GDDKiA: wyczekiwany odcinek S7

GDDKiA otworzyła nowy odcinek S7 o długości ponad 5 kilometrów między Miechowem a Szczepanowicami, który połączył już istniejące odcinki Moczydło – Miechów i Szczepanowice – Widoma. Dzięki temu kierowcy na północy od Krakowa mają teraz do dyspozycji blisko 260 km nieprzerwanej drogi ekspresowej do Warszawy, rozpoczynając podróż od Widomej.

Nowa obwodnica wschodnia Miechowa

Droga S7 Miechów – Szczepanowice została wybudowana w celu omijania miasta od wschodu. Na jej trasie znajduje się pięć wiaduktów, zbiorniki retencyjne i przejścia dla zwierząt. Przygotowanie tej trasy, biegnącej przez urozmaicone tereny Wyżyny Miechowskiej, wymagało wykopania prawie 600 tysięcy m3 ziemi.

Droga S7 łączy obecnie dwa istniejące odcinki: północny od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego oraz południowy w kierunku węzła Widoma. Trasa została poprowadzona nowym śladem na wschód od dotychczasowego przebiegu drogi krajowej nr 7. „Stara siódemka” to dawny trakt krakowski wytyczony w 1819 r., a więc poprzednik GDDKiA.

Budowa S7

Decyzja środowiskowa dla całej inwestycji związanej z budową S7 od granicy woj. świętokrzyskiego i małopolskiego do Krakowa została uzyskana przez GDDKiA w styczniu 2015 r. Inwestycję podzielono na trzy odcinki.

Fotografia ultra realistyczna, nocna ulica miasta Warszawa, oświetlona zadbanymi latarniami ulicznymi, widoczna nowoczesna stacja transformatorowa przy drodze, lekki ruch drogowy, czyste chodniki, współczesne miejskie otoczenie, bezpieczna i spokojna atmosfera

Trasy kolejowe prowadzące z Moczydła do Szczepanowic (24 km), z Szczepanowic do Widomy (13,1 km) oraz z Widomy do Krakowa Nowa Huta (18,3 km) były granicami poszczególnych odcinków. Dzięki węzłom umożliwiającym przejazd na dotychczasową DK7, ruch tranzytowy był ułatwiony w przypadku przesunięcia w czasie realizacji poszczególnych odcinków.

Decyzja dotycząca trasy Miechów – Szczepanowice spotkała się z protestami i odwołaniami, co spowodowało wstrzymanie całej inwestycji. W odpowiedzi GDDKiA podzieliła tę trasę na dwa fragmenty: Moczydło – Miechów i Miechów – Szczepanowice, aby rozpatrywać odwołania dotyczące tylko konkretnego odcinka.

Dzięki podjęciu decyzji o podziale inwestycji na dwie części, GDDKiA mogła rozpocząć budowę S7 od granicy województw do węzła Miechów w lipcu 2020 r. Budowa trasy wymagała budowy wielu obiektów, m.in. 400-metrowej estakady, co znacznie wydłużyło czas trwania inwestycji. Cały kontrakt został zrealizowany w ciągu trzech lat, co oznacza, że gdyby GDDKiA nie podjęła tej decyzji, trasa z Moczydła do Szczepanowic byłaby gotowa najwcześniej w 2026 r.

Grupa Fabe Polska i Sp Sine Midas Stroy była odpowiedzialna za budowę odcinka.

S7 stale rośnie w długości zgodnie z planem GDDKiA

Planowane jest, że droga S7 osiągnie długość około 750 km, stając się jedną z najdłuższych tras szybkiego ruchu w Polsce, zaraz po S8. Jest to także część europejskiej drogi E77, łączącej porty trójmiejskie ze Słowacją i Węgrami. Na południe od Polski trasa przebiega przez Rużomberk i Zwoleń do Budapesztu, odgrywając istotną rolę w komunikacji między tymi trzema państwami Europy Środkowej.

Planowane są prace budowlane w okolicy Warszawy (Płońsk – Kiełpin) i Krakowa (Widoma – Nowa Huta). GDDKiA jest bliska podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego dla Kiełpin – Warszawa, oraz pracuje nad wariantami przebiegu drogi dla odcinka Kraków – Myślenice.

Nowa trasa będzie łączyć Trójmiasto, Warszawę i Kraków, umożliwiając szybki dostęp do popularnych miejsc turystycznych takich jak nadbałtyckie plaże, północne jeziora i pasma Karpat. Dzięki S7 podróż z Krakowa do Gdańska zajmie mniej niż 6 godzin.


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl