Firma Lisner ogłosiła, że wycofa jaja pochodzące od kur utrzymywanych w klatkach ze wszystkich swoich produktów. Decyzja ta jest zgodna z ogólnym europejskim trendem ograniczania stosowania tego typu jaj, odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów oraz spełnia wymogi zrównoważonego rozwoju.
Wpływ chowu klatkowego na dobrostan zwierząt i środowisko
Badania przeprowadzone przez Compassion in World Farming oraz Food Ethics Council* wykazały, że chów klatkowy negatywnie wpływa na dobrostan zwierząt oraz generuje większy ślad węglowy w porównaniu do bardziej etycznych metod, takich jak chów ściółkowy czy wolnowybiegowy. Dlatego producenci żywności powinni wprowadzać zmiany zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu, promujące bardziej zrównoważone praktyki rolnicze.
„Decyzja o wycofaniu jaj z chowu klatkowego przez firmę Lisner z produktów to krok, który odzwierciedla zmieniające się oczekiwania konsumentów i ewolucję rynku. Jest to zmiana, która dotyczy wartości generacyjnych. Pokolenie Z, które stanowi rosnący odsetek konsumentów podejmujących decyzje o swoich codziennych zakupach, przywiązuje ogromną wagę do etyki produkcji, zrównoważonego rozwoju i dobrostanu zwierząt” – mówi Krzysztof Badowski, partner zarządzający Strategy& (część sieci PwC), doradca strategiczny, operacyjny i transakcyjny w branży FMCG i retail, stojący na czele centrum kompetencyjnego dóbr konsumenckich i handlu detalicznego w regionie Europy Centralno-Wschodniej.
Profesor Piotr Szeleszczuk, specjalista w dziedzinie chorób drobiu, podkreśla kompleksowość zagadnienia. Jest on profesorem zwyczajnym SGGW oraz byłym kierownikiem Katedry Patologii Diagnostyki Weterynaryjnej Instytutu Medycyny Weterynaryjnej SGGW w Warszawie.
„Decyzja Lisner dotycząca zmiany jakości jaj wpisuje się w założenia 3E – ekologii, etyki i ekonomii, łącząc je z ideą zrównoważonej produkcji drobiarskiej oraz realizacją koncepcji One Health. Ekologia odgrywa kluczową rolę w minimalizowaniu wpływu środowiskowego poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery, racjonalne gospodarowanie zasobami naturalnymi i poprawę jakości ekosystemów. Etyka znajduje odzwierciedlenie w dbałości o dobrostan zwierząt, transparentności procesów produkcyjnych oraz odpowiedzialności wobec społeczeństwa. Ekonomia wiąże się z efektywnością produkcji, zapewnieniem wysokiej jakości produktów przy jednoczesnym wspieraniu lokalnych gospodarek i obniżeniu kosztów środowiskowych. Realizacja koncepcji One Health, zakładającej współzależność zdrowia ludzi, zwierząt i środowiska, wzmacnia znaczenie takich działań, podkreślając konieczność zintegrowanego podejścia do globalnych wyzwań”.
Raport Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera „Wycofanie jaj z chowu klatkowego. Podsumowanie postępów w branży spożywczej, handlowej i HoReCa” pokazuje, że konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na warunki hodowli kur, z których pochodzą jaja. Aż 68,5 proc. respondentów uważa, że warunki chowu mają kluczowe znaczenie przy wyborze jaj. Co więcej, ponad 62 proc. jest skłonnych zapłacić więcej za jaja lub produkty z jajami pochodzące z hodowli oferujących lepsze warunki życia dla kur.
Według raportu Stowarzyszenia Otwarte Klatki i Fundacji Alberta Schweitzera „Wycofanie jaj z chowu klatkowego. Podsumowanie postępów w branży spożywczej, handlowej i HoReCa”, konsumenci coraz bardziej zwracają uwagę na warunki hodowli kur, z których pochodzą jaja. Badanie wykazało, że aż 68,5 proc. respondentów uważa, że warunki chowu mają kluczowe znaczenie przy wyborze jaj. Co więcej, ponad 62 proc. jest skłonnych zapłacić więcej za jaja lub produkty z jajami pochodzące z hodowli oferujących lepsze warunki życia dla kur.
Większość Polaków (74,4 proc.) krytycznie ocenia chów klatkowy, twierdząc, że nie zapewnia on kur nioskom odpowiednich warunków życia, a 65 proc. popiera zakaz chowu klatkowego kur niosek. Ponad połowa konsumentów (60,6 proc.) opowiada się za rezygnacją sklepów, producentów żywności i restauracji z używania jaj z chowu klatkowego. Niemal 70 proc. pozytywnie ocenia działania firm, które rezygnują z tego typu jaj. Ponad 74 proc. uważa, że firmy powinny publicznie informować o postępach w wycofywaniu jaj klatkowych.
„Rezygnacja z chowu klatkowego to ważny krok w realizacji strategii ESG, która staje się standardem w branży spożywczej. Firmy, takie jak Lisner, pokazują, że podnoszenie jakości produktów i dbałość o środowisko mogą iść w parze. Takie działania budują zaufanie konsumentów i pozytywnie wpływają na całą branżę” – podsumowuje Krzysztof Badowski.
Firma Lisner ogłosiła wycofanie jaj pochodzących od kur utrzymywanych w klatkach ze wszystkich swoich produktów. Decyzja ta wpisuje się w ogólnoeuropejski trend ograniczania stosowania tego typu jaj i odpowiada na rosnące oczekiwania konsumentów oraz wymogi zrównoważonego rozwoju.
Europejski trend i wpływ na środowisko
Badania przeprowadzone przez Compassion in World Farming oraz Food Ethics Council* wskazują, że chów klatkowy ma niekorzystny wpływ na dobrostan zwierząt, a także generuje większy ślad węglowy w porównaniu do bardziej etycznych metod, takich jak chów ściółkowy czy wolnowybiegowy. Wprowadzanie zmian przez producentów żywności jest zgodne z celami Europejskiego Zielonego Ładu, który zakłada bardziej zrównoważone praktyki rolnicze.
„Dobrostan kur to wartość nadrzędna, jeśli chodzi o jakość jaj w obecnych czasach. Zwykło się mówić, że szczęśliwa kura to szczęśliwe jajo, a szczęśliwe jajo, to szczęśliwy człowiek” – dodaje prof. dr hab. Piotr Szeleszczuk.
Lisner jako lider w zmianach
Decyzja Lisnera jest częścią długoterminowej strategii firmy, która koncentruje się na produkcji odpowiedzialnej i podnoszeniu standardów etycznych. Marka dołącza do grona firm podejmujących konkretne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju, dając przykład innym graczom na rynku.
„Wprowadzona zmiana to krok milowy w strategii odpowiedzialności społecznej i środowiskowej naszej marki. Jako firma, której bliskie są wartości zrównoważonego rozwoju, zdajemy sobie sprawę, że nasze decyzje mają wpływ nie tylko na konsumentów, ale również na środowisko i dobrostan zwierząt. Pragniemy oferować produkty, które są zgodne z oczekiwaniami współczesnych konsumentów, a jednocześnie wspierają bardziej etyczne i ekologiczne praktyki w rolnictwie. To zobowiązanie wobec przyszłych pokoleń oraz wyraz naszej troski o jakość i odpowiedzialność na każdym etapie produkcji” – podkreśla Greta Krzyżek-Malska, Marketing Manager Salads & Spreads Category, Lisner.
Nasze portfolio produktów obejmuje szeroki wybór potraw z jajami, takie jak pastella jajeczna ze szczypiorkiem, pastella jajeczna z kurkami oraz sałatki warzywne i jajeczne.
Decyzja firmy Lisner o rezygnacji z jaj chowanych w klatkach to więcej niż gest wobec klientów – to krok w kierunku lepszego świata, zgodny z nowoczesnymi wartościami, trendami i realiami rynkowymi.
Źródło informacji: pap-mediaroom.pl