Ministerstwo Cyfryzacji ogłasza, że jednostki administracji publicznej w Polsce szykują się do pełnej implementacji e-Doręczeń. Obecnie 67% urzędów gmin ma już założony adres do doręczeń elektronicznych, a w przypadku starostw powiatowych ten odsetek wzrasta do 85%. Najlepiej przygotowane są urzędy marszałkowskie, z 87,5% gotowych podmiotów. Start systemu e-Doręczeń zbliża się, pozostało nieco ponad trzy tygodnie.
Według wiceministra cyfryzacji Dariusza Standerskiego, wprowadzenie doręczeń elektronicznych przynosi samorządom i innym podmiotom korzystających z tego systemu znaczne oszczędności czasu i pieniędzy. Gmina Piaseczno oszczędziła 300 tys. zł dzięki zastosowaniu e-Doręczeń przy wysyłce decyzji podatkowych do mieszkańców, co stanowi najlepszy przykład korzyści płynących z powszechnego stosowania tego rozwiązania.
Od 1 stycznia 2025 roku system e-Doręczeń, będący cyfrowym odpowiednikiem listu poleconego za potwierdzeniem odbioru, będzie obowiązywać powszechnie. Wówczas większość urzędów oraz podmiotów publicznych będzie zobowiązana do korzystania z Internetu do wysyłania oraz odbierania pism i decyzji. Aktualnie proces zakładania adresów oraz aktywacji skrzynek do doręczeń elektronicznych przez jednostki administracyjne jest zaawansowany, lecz istnieje potencjał do poprawy tej statystyki.
Wprowadzenie e-Doręczeń oznacza, że wszystkie dokumenty urzędowe będą dostępne w formie elektronicznej, co ułatwi proces załatwiania spraw administracyjnych dla obywateli, przedsiębiorców i urzędników. Obecnie, na krótko przed uruchomieniem systemu, tylko kilka urzędów posiada skrzynki do obsługi e-Doręczeń.
Urzędy gminy – 67 proc., starostwa powiatowe – 85 proc., urzędy marszałkowskie – 87,5 proc.
Prosty sposób na założenie skrzynki do e-Doręczeń
Założenie skrzynki do e-Doręczeń jest łatwe dla obywateli i jednostek publicznych. Wystarczy złożyć wniosek o adres do doręczeń elektronicznych, a po jego przyznaniu – aktywować skrzynkę. Instrukcja znajduje się na stronie: www.gov.pl/e-doreczenia.
Pragniemy poinformować, że wszystkie komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez dokonywania jakichkolwiek zmian przez PAP SA. Załączniki do komunikatów można znaleźć na nowej Platformie Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl. Prosimy pamiętać, że nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za jego treść, zgodnie z postanowieniami art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl