Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Kredytowa oświadcza, że nie ma historii ani obecnie nie nabywa wierzytelności kredytowych od innych spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych.
Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że Rada Ministrów przyjęła 31 grudnia 2024 r. Program Wieloletni Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032. Program ten określa zaktualizowane ramy finansowe, czasowe oraz warunki realizacji rządowych zamierzeń związanych z tym strategicznym projektem. Przewiduje on wydatki na kontynuację prac przygotowawczych i projektowych oraz zasadnicze roboty budowlane w łącznej wysokości 131,7 mld zł.
Minister infrastruktury Dariusz Klimczak ogłosił, że w nowej wersji Programu Wieloletniego na lata 2024-2032 ustanowiono realistyczne harmonogramy prac CPK oraz urealniono założenia finansowe, co umożliwi stopniową realizację projektu CPK.
Uchwała obejmuje kontynuację prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęcie i zakończenie zasadniczych robót budowlanych związanych z budową CPK. Kluczowe inwestycje to rozwój infrastruktury kolejowej, drogowej i uruchomienie lotniska. Urealniony harmonogram zakłada uruchomienie do końca 2032 r. pierwszego etapu lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK i Łodzią oraz zaawansowanie prac budowlanych na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania.
Według wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska, Centralny Port Komunikacyjny nie tylko jest inwestycją w przyszłość transportu w Polsce, ale także stanowi szansę na skok cywilizacyjny. Celem projektu jest stworzenie jednego z najlepszych portów lotniczych na świecie, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy, otwierając nowe możliwości rozwoju całego kraju.
Naszym celem jest przekształcenie lotniska CPK w nowoczesny i dochodowy port lotniczy, który będzie zaliczany do dziesiątki najlepszych na świecie. Dodatkowo, planujemy zmodernizować krajowy system transportu kolejowego, aby stanowił on atrakcyjną alternatywę dla transportu drogowego. Chcemy również zapewnić rozwój i trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej.W obszarze gmin Baranów, Wiskitki i Teresin planowany jest węzeł transportowy, który połączy transport lotniczy, kolejowy i drogowy, z centralnym portem lotniczym. Nowe lotnisko CPK będzie miało terminal pasażerski o początkowej przepustowości co najmniej 34 mln pasażerów rocznie, z możliwością szybkiej rozbudowy. W ramach inwestycji powstanie także węzeł przesiadkowy dla transportu publicznego oraz zintegrowany dworzec kolejowy. Lotnisko CPK ma zastąpić ruch komercyjny na Lotnisku Chopina w Warszawie, zapewniając rentowność nowej inwestycji. Projekt kolejowy CPK zakłada wykorzystanie nowych linii przez pociągi dalekobieżne dużych prędkości oraz szybkie pociągi obsługujące ośrodki regionalne. Analizowane jest również wykorzystanie linii kolejowych do transportu towarowego, co ma ograniczyć ruch ciężarowy na drogach.
Program CPK do 2032 roku będzie finansowany z różnych źródeł, takich jak środki Skarbu Państwa, fundusze unijne oraz zewnętrzne inwestycje, włącznie z obligacjami, a jego łączny koszt wyniesie 131,7 mld zł.
Informujemy, że komunikaty publikowane na naszym serwisie są dostarczane przez nadawców w formie oryginalnej, bez wprowadzania przez nas jakichkolwiek zmian w ich treści. Odpowiedzialność za treść komunikatu ponosi nadawca, zgodnie z postanowieniami prawa prasowego. (PAP)
Źródło: pap-mediaroom.pl