– Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak omawiał z ambasadorem Republiki Czeskiej w Polsce Břetislavem Dančakiem planowanie i realizację inwestycji w transgraniczną infrastrukturę transportową na szlakach łączących Polskę i Czechy.
W trakcie spotkania w Warszawie omówiono szereg kwestii dotyczących współpracy kolejowej, w tym aspekty transgraniczne, plany rozbudowy linii kolejowych E59 i E65 na odcinkach przygranicznych, a także budowę autostrady D11 po stronie czeskiej. Warto także zauważyć, że autostrada ta będzie stanowiła przedłużenie polskiej drogi ekspresowej S3, łączącej polskie porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu. Ponadto poruszono kwestie odbudowy infrastruktury transportowej regionów przygranicznych po powodzi, która w tym roku dotknęła Polskę, Czechy i inne państwa Europy Środkowej, powodując znaczne straty. W wyniku zniszczeń część dróg jest nieprzejezdna, a linie kolejowe zostały uszkodzone.
Nawiązując do wyników ostatnich konsultacji międzyrządowych polsko-czeskich w Pradze 9 października br., potwierdzono plany rozpoczęcia bezpośredniego połączenia kolejowego między Gdynią a Pragą od 15 grudnia br. Strona czeska zobowiązała się również do budowy i otwarcia odcinka autostrady D11 bez ograniczeń do 2028 r.
Współpraca w obszarze transportu między Polską i Czechami jest bardzo ważna. Sektor transportowy odgrywa kluczową rolę w wymianie handlowej, dlatego kontynuacja budowy i modernizacji głównych szlaków transportowych o międzynarodowym znaczeniu powinna być priorytetem dla obu rządów – powiedział Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.
Omówiono również potencjalną współpracę w ramach Unii Europejskiej, zwracając uwagę na potrzebę zwiększenia finansowania inwestycji infrastrukturalnych w kolejnych perspektywach finansowych UE, po 2027 roku. Poruszono także kwestie związane z planami prezydencji Polski w UE w nadchodzącym roku.
Relacje dwustronne w transporcie zostały wysoko ocenione przez obie strony, ale istnieje potencjał do dalszego wykorzystania. Transport kolejowy może odegrać szczególną rolę poprzez budowę linii kolei dużych prędkości, modernizację istniejących połączeń linii konwencjonalnych lub przywracanie do ruchu nieczynnych linii w przypadku uzasadnienia ekonomicznego.Wspólnie podejmujemy inicjatywy, dzielimy się doświadczeniami i dobrymi praktykami. Nasza współpraca zawsze polega na mówieniu jednym głosem, co pozwala nam utrzymać jedność w wielu wspólnych interesach gospodarczych – powiedział wiceminister P. Malepszak.
Przedstawiciel Czech przekazał list od ministra transportu Martina Kupki do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, dotyczący zacieśnienia współpracy w wymianie danych dotyczących planowanych i realizowanych projektów infrastrukturalnych z zakresu transportu kolejowego.
UWAGA: Komunikaty publikowane na serwisie PAP są prezentowane w oryginalnej formie dostarczonej przez nadawcę, bez jakichkolwiek zmian wprowadzanych przez PAP SA. Nadawca ponosi pełną odpowiedzialność za treść komunikatu, zgodnie z postanowieniami ustawy prawo prasowe, art. 42 ust. 2. (PAP)
Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl