Minister A. Adamczyka i prezes EBOiR wspólnie wspierają rozwój infrastruktury w Polsce

Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury, spotkał się 18 kwietnia 2023 r. w Warszawie z prezesem Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju Odile Renaud-Basso wraz z wiceministrem infrastruktury Rafałem Weber oraz przedstawicielami polskich spółek kolejowych: PKP SA, PKP LHS i PKP CARGO.

Konferencja dotyczyła współpracy w zakresie modernizacji i unowocześnienia polskiego systemu transportu kolejowego.

Rozmawiano o dostarczeniu wsparcia finansowego i projektowego ukraińskim rządom i przedsiębiorstwom, które świadczą podstawowe usługi, a także o rozwoju kanałów solidarnościowych i alternatywnych szlaków logistycznych, tworzących połączenia między UE a Ukrainą. Ta pomoc będzie kluczowa dla zaspokojenia potrzeb najbardziej dotkniętych skutkami wojny Ukrainy.

Ministerstwo Infrastruktury podjęło wiele działań w celu pomocy Ukrainie w zakresie transportu i infrastruktury. Minister A. Adamczyk zaznaczył, że transport jest nieoceniony w procesie pomocy Ukrainie, zarówno cywilnej, humanitarnej, jak i wojskowej.

Włączenie projektu rozporządzenia Komisji Europejskiej o transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, którego kręgosłup stanowi szlak Via Carpatia, a w przyszłości Rail Baltica, jest sukcesem, ponieważ szlak ten ma swoje odnogi, które prowadzą na Ukrainę. Jest to istotne, aby zapewnić Ukrainie dostęp do infrastruktury transportowej, która umożliwi jej rozwój.

Ultra-realistyczne zdjęcie wieży radarowej w trakcie budowy na terenie miejskim, z widocznym sprzętem budowlanym i pracownikami na placu, otoczonej zabudową Warszawy, pokazujące harmonijne wpasowanie inwestycji w miejskie otoczenie, dzień, czyste niebo.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wskazał, że konieczne jest dalsze realizowanie projektów infrastrukturalnych w naszym regionie. EBOR ma zasadnicze znaczenie dla usprawnienia łańcuchów dostaw z Ukrainy do krajów europejskich i dalej, na inne kontynenty. Stanowi także istotne wsparcie dla wzmocnienia istniejącej infrastruktury transportowej.

Region Europy Środkowej jest niezwykle ważny, ponieważ stanowi bramę transportową dla Ukrainy. Inwestycje w tej dziedzinie pozwalają na poprawę transportu i logistyki na Ukrainie, które są kluczowe dla jej rozwoju.

Komisja Europejska i sąsiednie państwa członkowskie UE skutecznie połączyły siły, aby w maju 2022 r. stworzyć korytarze solidarnościowe. Te szlaki logistyczne, których część przebiega przez Polskę, zapewniają Ukrainie możliwość kontynuacji handlu z innymi państwami, nawet po inwazji Rosji i blokadzie ukraińskich portów morskich. Są one zatem niezbędne do zapewnienia Ukrainie dostępu do transportu międzynarodowego.

Od 24 lutego 2022 r. Ukraina zmaga się z bezprecedensowymi wyzwaniami, które pojawiły się wraz z inwazją rosyjską. Stało się to powodem przekierowania ruchu osobowego i towarowego z Ukrainy, skutkiem czego do Polski przybyło ponad 10 milionów uchodźców. W odpowiedzi Polska zapewniła im pomoc i zintensyfikowała działania związane z rozwojem infrastruktury transportowej, obejmującej wszystkie rodzaje transportu – kolej, drogi, porty, lotniska. Aby jednak ta pomoc okazała się skuteczna, konieczne jest zapewnienie stabilnych i trwałych inwestycji w infrastrukturę transportową łączącą Ukrainę z Europą i światem. Inwestycje te stanowić będą nie tylko skuteczną formę pomocy dla Ukrainy i jej mieszkańców, ale również inwestycję we wspólne bezpieczeństwo. Minister Andrzej Adamczyk wyraził w tym względzie przekonanie, że kluczowe będą nie tylko projekty krótkoterminowe, ale szczególnie inwestycje w twardą infrastrukturę, które mają długofalowy charakter.

ultra realistyczne, fotograficzne ujęcie przebudowywanego budynku w Warszawie – widoczne prace budowlane, rusztowania, maszyny budowlane, pracownicy w odzieży ochronnej, kontrast między starą fasadą a nowoczesnymi elementami, żywe miejskie otoczenie

Porównując z innymi projektami infrastrukturalnymi wspieranymi przez EBOR, budowa nowego, zaawansowanego technologicznie terminala kontenerowego Baltic Hub w porcie Gdańsku na Bałtyku, będącego jedynym portem w regionie przystosowanym do obsługi dużych kontenerowców, będzie największym wyzwaniem inżynieryjnym w 2022 roku.

PAP SA dostarcza treść komunikatu w oryginalnej formie bez wprowadzania jakichkolwiek zmian. Nadawca komunikatu ponosi całkowitą odpowiedzialność za jego treść zgodnie z art. 42 ust. 2 ustawy o prawie prasowym.


Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl