Nowa myjnia przejazdowa dla tramwajów na Żoliborzu – inwestycja Tramwajów Warszawskich

Nowoczesne rozwiązania dla czystych tramwajów w Warszawie

Wkrótce na terenie ZRP „Żoliborz” przy ul. Zgrupowania AK „Kampinos” 10 w Warszawie zostanie zrealizowana duża inwestycja – powstanie nowa myjnia przejazdowa dla tramwajów. Zamierzenie obejmuje nie tylko dostawę i montaż specjalistycznego urządzenia myjącego, ale także przygotowanie kompletnej dokumentacji projektowej oraz wykonanie wszelkich niezbędnych robót budowlanych. Inwestycja ta wpisuje się w działania Tramwajów Warszawskich, mające na celu podniesienie standardu czystości taboru oraz dbałość o środowisko i komfort pasażerów.

Zakres inwestycji – nie tylko sama myjnia

Projekt realizowany na Żoliborzu obejmie szeroki zakres prac. W skład inwestycji wchodzą:

  • dostawa i montaż urządzeń myjni przejazdowej do czyszczenia pojazdów szynowych przy użyciu wody pod ciśnieniem,
  • opracowanie niezbędnej dokumentacji projektowej,
  • przeprowadzenie robót ziemnych, budowlanych oraz instalacyjnych,
  • wykonanie prac związanych z torowiskiem i infrastrukturą tramwajową,
  • montaż nowoczesnych instalacji,
  • pełnienie nadzoru autorskiego nad całością przedsięwzięcia.

Szacunkowy koszt tych prac wynosi ponad 7,3 mln zł netto.

Korzyści dla mieszkańców i komunikacji miejskiej

Uruchomienie nowoczesnej myjni przejazdowej dla tramwajów to szereg zalet:

Fotorealistyczny, ultra realistyczny obraz ulicy w nowoczesnym europejskim mieście (Warszawa, dzielnica Mokotów) podczas robót budowlanych. Robotnicy oraz ciężki sprzęt instalują nowe rury wodociągowe i kanalizacyjne wzdłuż zielonej, miejskiej ulicy, widoczne są barierki i częściowo rozkopana jezdnia. W tle budynki mieszkalne, letnie niebo.
  • trwale czystsze tramwaje kursujące po stołecznych torach,
  • wzrost komfortu korzystania z komunikacji miejskiej,
  • lepsze warunki pracy dla obsługi taboru,
  • szybsza i efektywniejsza obsługa tramwajów,
  • mniejsze zużycie wody dzięki nowoczesnej technologii myjącej,
  • ograniczenie negatywnego wpływu brudu i kurzu na infrastrukturę oraz środowisko.

Inwestycja oznacza również modernizację infrastruktury technicznej zajezdni i jej lepsze dostosowanie do obsługi nowoczesnych tramwajów.

Jak przebiegną prace?

Zadanie jest kompleksowe i obejmuje zarówno fazę projektową, jak i roboty budowlane związane m.in. z przygotowaniem terenu, robotami ziemnymi, modernizacją torowiska, a także instalacjami elektrycznymi, sanitarnymi oraz wykończeniowymi.

Urządzenia myjni przejazdowej będą montowane w taki sposób, aby nie zakłócały bieżącej pracy zajezdni. W ramach prac przewidziano również przygotowanie nowego torowiska i montaż niezbędnych elementów infrastruktury tramwajowej. Prace budowlane i instalacyjne zostaną przeprowadzone zgodnie z wymogami nowoczesnych standardów.

Kiedy zakończenie inwestycji?

Uwzględniając konieczność przeprowadzenia unijnej procedury wyboru wykonawcy i przewidywaną długość robót (45 tygodni od podpisania umowy), realny termin zakończenia całej inwestycji w ZRP „Żoliborz” można szacować na drugą połowę 2026 roku.

Realistyczne, fotograficznej jakości zdjęcie przedstawiające prace budowlane przy układaniu sieci kanalizacji sanitarnej na osiedlowej ulicy w warszawskiej dzielnicy Targówek: widoczni robotnicy, koparka, rozkopana ulica, rury, okoliczne domy jednorodzinne – późna jesień, typowa architektura Warszawy.

Lokalizacja inwestycji

Nowa myjnia przejazdowa powstanie na terenie Zakładu Realizacyjno-Produkcyjnego „Żoliborz” – zajezdni Tramwajów Warszawskich przy ul. Zgrupowania AK „Kampinos” 10 (01-943 Warszawa).

Dlaczego ta inwestycja powstaje?

Prawidłowo działające urządzenie myjące jest niezbędne do zachowania czystości taboru tramwajowego. Wzrost liczby kursujących tramwajów, coraz nowocześniejsze pojazdy oraz wyższe oczekiwania pasażerów sprawiają, że inwestycje w infrastrukturę zaplecza technicznego stają się kluczowe dla funkcjonowania komunikacji miejskiej na wysokim poziomie.

Dodatkowe informacje

Oficjalna informacja dotycząca inwestycji została opublikowana w Biuletynie Zamówień Publicznych Unii Europejskiej (TED), numer ogłoszenia: 401809-2025. Szczegóły techniczne dostępne są również na stronie internetowej Tramwajów Warszawskich.

Realizacja zadania przyczyni się do dalszego rozwoju warszawskiej komunikacji i poprawy życia mieszkańców stolicy.