Trwa przebudowa skrzyżowania ulic Wólczyńskiej i Nocznickiego na warszawskich Bielanach. Powstaje tam nowa sygnalizacja świetlna, która ma zwiększyć bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i rowerzystów. Modernizowane są także przejścia dla pieszych, a w kolejnych tygodniach pojawi się nowy chodnik.
Bezpieczniejsze przejścia dla pieszych i rowerzystów
Obecnie na inwestycji pracuje ciężki sprzęt, a robotnicy układają obrzeża nowego chodnika. Prace dotyczą dużego skrzyżowania, na którym są trzy przejścia dla pieszych, w tym jedno przez torowisko tramwajowe. Po zakończeniu inwestycji miejsce to ma być zdecydowanie bezpieczniejsze.
- Z jednej strony skrzyżowania powstanie nowa sygnalizacja świetlna.
- Zostaną wyznaczone przejazdy rowerowe na każdym z przejść.
- Zebra przez ul. Nocznickiego zostanie odsunięta od skrzyżowania i skrócona, co ułatwi ruch samochodów.
- Przy ul. Wólczyńskiej 107 będzie nowy pas do skrętu w prawo oraz przesunięte przejście dla pieszych.
Zakończenie prac planowane jest na 2 sierpnia.
Nowy chodnik – pomysł mieszkańców
W ramach budżetu obywatelskiego mieszkańcy zgłosili projekt budowy nowego chodnika wzdłuż ul. Wólczyńskiej – pomiędzy ulicami Horacego a Nocznickiego. Chodnik powstanie w miejscu wydeptanych dotąd przez pieszych ścieżek. Będzie wygodnym dojściem do skrzyżowań z ulicami Sokratesa i Nocznickiego. Nowy chodnik również ma być gotowy latem.
Kolejne sygnalizacje w Warszawie
Nie tylko na Bielanach pojawią się nowe światła. Trwa budowa sygnalizacji na skrzyżowaniu Woronicza i Spartańskiej oraz Przyczółkowej i Pałacowej. Ogłoszono także przetargi na kolejne punkty – m.in. Powstańców Śląskich ze Sterniczą czy Puławskiej z Drumli i Jagielską. W planach są projekty świateł dla jeszcze kilkunastu innych lokalizacji.
Stały audyt przejść dla pieszych
Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych to priorytet Zarządu Dróg Miejskich. W Warszawie już od kilku lat trwają audyty przejść – do tej pory zbadano ponad 4 tysiące z nich. W 2016 roku odnotowano 172 wypadki z udziałem pieszych na przejściach bez sygnalizacji, natomiast w 2024 roku takich wypadków było już tylko 67.
Aktualnie przeprowadzany jest kolejny audyt dotyczący 89 przejść, na których wcześniej wprowadzono zalecane zmiany (takie jak azyle, progi czy skrócenie przejść). Celem audytu jest sprawdzenie skuteczności dotychczasowych rozwiązań i ocena, czy potrzebne są kolejne działania na rzecz bezpieczeństwa pieszych.
Źródło informacji: um.warszawa.pl ZDM Warszawa