Nowoczesne systemy lądowania na lotniskach w Warszawie i Modlinie – co się zmieni dla pasażerów?

Inwestycja w bezpieczeństwo i nowoczesność

Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa–Modlin planują ważną inwestycję w infrastrukturę lotniczą. Zostaną tam zaprojektowane, wybudowane, wyposażone i uruchomione nowe obiekty radionawigacyjne ILS/DME wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Oznacza to poprawę bezpieczeństwa i jakości obsługi zarówno linii lotniczych, jak i pasażerów.

Czym jest system ILS/DME?

System ILS/DME (ang. Instrument Landing System/Distance Measuring Equipment) to zaawansowany zestaw urządzeń umożliwiających precyzyjne naprowadzanie samolotów podczas lądowania, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych takich jak mgła, deszcz czy silny wiatr.

  • ILS wskazuje pilotowi pozycję wobec osi pasa i ścieżkę schodzenia, prowadząc maszynę bardzo dokładnie do lądowania.
  • DME podaje informację o odległości samolotu od punktu przyziemienia.

Gdzie pojawią się nowe urządzenia?

Nowe obiekty radionawigacyjne ILS/DME zostaną zainstalowane:

  • W Porcie Lotniczym Warszawa–Okęcie dla obu głównych kierunków pasa startowego (kierunki 11 i 33).
  • W Porcie Lotniczym Warszawa–Modlin – z pełną infrastrukturą niezbędną do prawidłowego działania systemu.

Korzyści dla podróżnych i mieszkańców

Realizacja inwestycji przyniesie wymierne korzyści:

Ultrarealistyczne zdjęcie wysokiej jakości przedstawiające plac budowy, gdzie trwa remont dużego gazociągu podziemnego w okolicy wiejskiej niedaleko polskiej wsi. Pracownicy w kamizelkach odblaskowych, ciężki sprzęt, stosy dużych stalowych rur, tymczasowe znaki drogowe. W tle zielone pola i rozproszone domy pod pochmurnym niebem.
  • Poprawa bezpieczeństwa lotów – nowe systemy ułatwią lądowania przy złej pogodzie oraz zmniejszą liczbę przekierowani i opóźnień.
  • Wzrost niezawodności połączeń lotniczych – lepsza nawigacja pozwoli liniom lotniczym na skuteczniejsze planowanie operacji.
  • Zmniejszenie uciążliwości dla okolicy – precyzyjne podejścia oznaczają mniej lotów kołujących wokół lotniska, co przełoży się na ograniczenie hałasu i emisji spalin w okolicznych dzielnicach i miejscowościach.

Zakres prac oraz lokalizacje

Projekt obejmuje:

  • Opracowanie dokumentacji technicznej.
  • Budowę i montaż urządzeń radionawigacyjnych na terenie obu portów lotniczych:
    • Port Lotniczy Chopina, ul. Żwirki i Wigury 1 w Warszawie.
    • Port Lotniczy Warszawa–Modlin, ul. gen. Wiktora Thommee 1A, Nowy Dwór Mazowiecki.
  • Wyposażenie infrastruktury w niezbędne systemy i wyposażenie techniczne.
  • Uruchomienie oraz wdrożenie do codziennej eksploatacji.

Realizacja i przewidywany termin zakończenia

Zadanie należy do dużych inwestycji o bardzo specjalistycznym charakterze, które wymagają szczegółowych projektów, uzgodnień oraz czasu na wykonanie wszystkich robót budowlanych i instalacyjnych. Okres realizacji przewidziany jest na 54 miesiące. Biorąc pod uwagę wymogi wynikające z konieczności przeprowadzenia postępowań unijnych, można spodziewać się, że nowe systemy będą działać w obu lokalizacjach najwcześniej w II połowie 2030 roku.

Ultra realistyczne zdjęcie przedstawiające remont nawierzchni drogowych przy dużym, międzynarodowym lotnisku. Widać nowoczesne maszyny budowlane, pracowników w kamizelkach odblaskowych oraz główne drogi dojazdowe. W tle charakterystyczny terminal Lotniska Chopina w Warszawie, zdjęcie w ciągu dnia.

Znaczenie inwestycji dla rozwoju transportu lotniczego

Modernizacja urządzeń radionawigacyjnych na dwóch kluczowych portach lotniczych regionu Mazowsza wpisuje się w strategię podnoszenia jakości i bezpieczeństwa podróżowania. Warszawskie lotniska obsługują każdego roku miliony pasażerów: zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Inwestycja odpowiada na rosnące wymagania rynku lotniczego, podnosi konkurencyjność regionu, a także wpływa pozytywnie na komfort i bezpieczeństwo podróży dla wszystkich korzystających z tych portów.

Ogłoszenie dotyczące tej inwestycji zostało opublikowane w serwisie TED (numer 417957-2025). Więcej informacji o szczegółach można znaleźć pod adresem tutaj.

Nowoczesne systemy lądowania ILS/DME w Warszawie i Modlinie to krok w stronę jeszcze lepszych i bardziej niezawodnych połączeń lotniczych dla pasażerów oraz mieszkańców regionu.