Nowoczesne systemy lądowania na lotniskach w Warszawie i Modlinie – co się zmieni dla pasażerów?

Inwestycja w bezpieczeństwo i nowoczesność

Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa–Modlin planują ważną inwestycję w infrastrukturę lotniczą. Zostaną tam zaprojektowane, wybudowane, wyposażone i uruchomione nowe obiekty radionawigacyjne ILS/DME wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną. Oznacza to poprawę bezpieczeństwa i jakości obsługi zarówno linii lotniczych, jak i pasażerów.

Czym jest system ILS/DME?

System ILS/DME (ang. Instrument Landing System/Distance Measuring Equipment) to zaawansowany zestaw urządzeń umożliwiających precyzyjne naprowadzanie samolotów podczas lądowania, szczególnie w trudnych warunkach atmosferycznych takich jak mgła, deszcz czy silny wiatr.

  • ILS wskazuje pilotowi pozycję wobec osi pasa i ścieżkę schodzenia, prowadząc maszynę bardzo dokładnie do lądowania.
  • DME podaje informację o odległości samolotu od punktu przyziemienia.

Gdzie pojawią się nowe urządzenia?

Nowe obiekty radionawigacyjne ILS/DME zostaną zainstalowane:

  • W Porcie Lotniczym Warszawa–Okęcie dla obu głównych kierunków pasa startowego (kierunki 11 i 33).
  • W Porcie Lotniczym Warszawa–Modlin – z pełną infrastrukturą niezbędną do prawidłowego działania systemu.

Korzyści dla podróżnych i mieszkańców

Realizacja inwestycji przyniesie wymierne korzyści:

Dzienne, ultra realistyczne zdjęcie przedstawiające elewację dworca Warszawa Centralna z nowoczesną infrastrukturą – nowe oznakowania, oświetlenie, cyfrowe tablice informacyjne, monitoring, pasażerowie na peronach, widoczne instalacje techniczne i telekomunikacyjne oraz Centrum Bezpieczeństwa z profesjonalnym wyposażeniem w tle.
  • Poprawa bezpieczeństwa lotów – nowe systemy ułatwią lądowania przy złej pogodzie oraz zmniejszą liczbę przekierowani i opóźnień.
  • Wzrost niezawodności połączeń lotniczych – lepsza nawigacja pozwoli liniom lotniczym na skuteczniejsze planowanie operacji.
  • Zmniejszenie uciążliwości dla okolicy – precyzyjne podejścia oznaczają mniej lotów kołujących wokół lotniska, co przełoży się na ograniczenie hałasu i emisji spalin w okolicznych dzielnicach i miejscowościach.

Zakres prac oraz lokalizacje

Projekt obejmuje:

  • Opracowanie dokumentacji technicznej.
  • Budowę i montaż urządzeń radionawigacyjnych na terenie obu portów lotniczych:
    • Port Lotniczy Chopina, ul. Żwirki i Wigury 1 w Warszawie.
    • Port Lotniczy Warszawa–Modlin, ul. gen. Wiktora Thommee 1A, Nowy Dwór Mazowiecki.
  • Wyposażenie infrastruktury w niezbędne systemy i wyposażenie techniczne.
  • Uruchomienie oraz wdrożenie do codziennej eksploatacji.

Realizacja i przewidywany termin zakończenia

Zadanie należy do dużych inwestycji o bardzo specjalistycznym charakterze, które wymagają szczegółowych projektów, uzgodnień oraz czasu na wykonanie wszystkich robót budowlanych i instalacyjnych. Okres realizacji przewidziany jest na 54 miesiące. Biorąc pod uwagę wymogi wynikające z konieczności przeprowadzenia postępowań unijnych, można spodziewać się, że nowe systemy będą działać w obu lokalizacjach najwcześniej w II połowie 2030 roku.

fotorealistyczny, ultra realistyczny, kompleks nowoczesnego szpitala w trakcie modernizacji, kilka średniej wielkości budynków medycznych, widoczni pracownicy i sprzęt budowlany, odświeżone elewacje, trwające prace przy terenach zielonych, słoneczny dzień, obrzeża Warszawy

Znaczenie inwestycji dla rozwoju transportu lotniczego

Modernizacja urządzeń radionawigacyjnych na dwóch kluczowych portach lotniczych regionu Mazowsza wpisuje się w strategię podnoszenia jakości i bezpieczeństwa podróżowania. Warszawskie lotniska obsługują każdego roku miliony pasażerów: zarówno krajowych, jak i zagranicznych. Inwestycja odpowiada na rosnące wymagania rynku lotniczego, podnosi konkurencyjność regionu, a także wpływa pozytywnie na komfort i bezpieczeństwo podróży dla wszystkich korzystających z tych portów.

Ogłoszenie dotyczące tej inwestycji zostało opublikowane w serwisie TED (numer 417957-2025). Więcej informacji o szczegółach można znaleźć pod adresem tutaj.

Nowoczesne systemy lądowania ILS/DME w Warszawie i Modlinie to krok w stronę jeszcze lepszych i bardziej niezawodnych połączeń lotniczych dla pasażerów oraz mieszkańców regionu.