Przebudowa autostrady A2: Dodatkowy pas ruchu na odcinku od granicy woj. łódzkiego do węzła Konotopa

Duże zmiany na autostradzie A2 – co czeka kierowców?

Na autostradzie A2, na odcinku od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego do węzła Konotopa (bez węzła), planowane są poważne roboty budowlane. Odcinek ten obejmuje fragment od km 411+466 do km 436+917 i przebiega przez powiaty żyrardowski oraz grodziski, w tym gminy Wiskitki, Baranów, Jaktorów i Grodzisk Mazowiecki.

Przebudowa ma na celu poszerzenie autostrady o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku. Dzięki temu układ drogi zmieni się z obecnego 2/2 (dwa pasy ruchu w każdym kierunku) na 2/3, czyli po trzy pasy w każdą stronę.

Zakres prac na A2

Najważniejsze roboty przewidziane na tym odcinku to:

  • Poszerzenie jezdni: każda z jezdni zostanie rozszerzona o 3 metry po wewnętrznej stronie, wykorzystując dotychczasowy środkowy pas dzielący.
  • Korekta organizacji ruchu w rejonie ważnych skrzyżowań i węzłów (opcjonalnie), m.in. w miejscowościach Brzeziny, Łowicz, Sochaczew, Błonie, Bronisze, Ożarów Mazowiecki oraz na węzłach: Warszawa Zachód, Opacz, Mszczonów Północ i Wiskitki.
  • Przygotowanie i utrzymanie czasowej organizacji ruchu: w tym wyznaczenie i oznakowanie objazdów, które będą utrzymywane co najmniej przez 24 miesiące od dnia ich wprowadzenia.
  • Rozbiórka i budowa przepustów pod autostradą na odcinku od km 431+220,5 do km 433+815, z uwzględnieniem współpracy z Centralnym Portem Komunikacyjnym.

Prace obejmą wszystkie niezbędne roboty, żeby autostrada działała bez przeszkód po zakończeniu inwestycji.

Nowoczesne, ultra-realistyczne zdjęcie lotnicze autostrady w trakcie rozbudowy, pokazujące poszerzaną jezdnię z wieloma pasami ruchu w obie strony. Na miejscu widoczny ciężki sprzęt budowlany i pracownicy. W tle zielone tereny oraz zabudowa podmiejska. Bezchmurne niebo, obraz oddaje postęp i rozwój infrastruktury w Polsce.

Co zyskają kierowcy i mieszkańcy?

Poszerzenie autostrady A2 przyniesie kilka kluczowych korzyści:

  • Lepsza płynność jazdy – trzy pasy ruchu w obu kierunkach pozwolą wygodniej i szybciej przemieszczać się nawet w godzinach szczytu.
  • Skrócenie czasu dojazdu do Warszawy i Łodzi oraz mniejszych miejscowości po drodze.
  • Większe bezpieczeństwo – nowa organizacja i lepsza infrastruktura ograniczą ryzyko niebezpiecznych sytuacji na drodze.
  • Zmniejszenie kolejek na zatłoczonych węzłach komunikacyjnych.

Dla mieszkańców i lokalnych firm inwestycja oznacza lepsze skomunikowanie i ułatwienia w transporcie, co przyciągnie nowe inwestycje i może wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu.

Możliwe utrudnienia

Tak poważna przebudowa drogi wiąże się niestety z pewnymi czasowymi utrudnieniami:

  • Wprowadzenie objazdów i zmian w organizacji ruchu, co może wydłużyć czas dojazdu do pracy czy szkoły.
  • Potencjalne korki na przyległych drogach lokalnych oraz okresowe ograniczenia prędkości na całym remontowanym odcinku.
  • Prace związane z rozbiórką i budową przepustów mogą powodować krótkotrwałe zamknięcia niektórych fragmentów jezdni.

Wszystkie te zmiany zostaną odpowiednio oznakowane, a objazdy – wyraźnie wskazane.

Kiedy zakończą się prace?

Zgodnie z harmonogramem, roboty budowlane wraz z pozwoleniem na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie od 14 do 18 miesięcy od rozpoczęcia prac – jest to uzależnione od zakresu wybranych opcji dodatkowych (np. wprowadzenia objazdów czy przebudowy przepustów). Realistycznie należy spodziewać się zakończenia prac pod koniec 2027 roku, biorąc pod uwagę czas wyłonienia wykonawcy oraz skalę inwestycji.

Fotorealistyczny, ultra realistyczny obraz ulicy w nowoczesnym europejskim mieście (Warszawa, dzielnica Mokotów) podczas robót budowlanych. Robotnicy oraz ciężki sprzęt instalują nowe rury wodociągowe i kanalizacyjne wzdłuż zielonej, miejskiej ulicy, widoczne są barierki i częściowo rozkopana jezdnia. W tle budynki mieszkalne, letnie niebo.

Pełny zakres zmian

W ramach zamówienia przewidziano także korekty organizacji ruchu na licznych skrzyżowaniach, m.in.:

  • siedem skrzyżowań w Błoniu, Broniszach i Ożarowie Mazowieckim,
  • węzły Warszawa Zachód, Opacz, Mszczonów Północ i Wiskitki;
  • rozbiórkę i budowę nowych przepustów;
  • utrzymanie, demontaż i utylizację oznakowania czasowej organizacji ruchu przez okres minimum dwóch lat od wdrożenia.

Szczegóły ogłoszenia dostępne są na portalu TED, numer publikacji: 436590-2025, a dokumentacja inwestycji znajduje się na stronie https://gddkia.eb2b.com.pl.

Podsumowanie

Przebudowa autostrady A2 na mazowieckim odcinku to jedna z największych i najważniejszych inwestycji drogowych w regionie. Główne prace ruszą po rozstrzygnięciu wszystkich formalności przetargowych i potrwają do końca 2027 roku. Pomimo chwilowych niedogodności inwestycja znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży.

Informacje pochodzą z ogłoszenia opublikowanego w systemie TED, numer: 436590-2025.

Jeśli chcesz śledzić na bieżąco zmiany dotyczące tej inwestycji, warto odwiedzać oficjalną stronę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad: https://www.gov.pl/web/gddkia

Więcej o inwestycjach drogowych w Twojej okolicy w naszym serwisie!

Dane adresowe zamawiającego:

Fotorealistyczny, ultra realistyczny obrazek. Letnia ulica w spokojnej, zielonej części warszawskiego Wawra – otwarty wykop pod budowę kanalizacji sanitarnej, duże rury leżące przy wykopie, sprzęt budowlany, oznakowanie prac, widoczna zieleń, domy jednorodzinne w tle, błękitne niebo. Kadr przedstawia zarówno trwające prace budowlane, jak i spokojny, podmiejski charakter okolicy.
  • Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział Łódź, ul. Irysowa 2, 91-857 Łódź

Sprawdź także podsumowanie wszystkich zaplanowanych zmian na mapie regionu.

Przebudowa A2 – duża inwestycja, jeszcze większe możliwości dla mieszkańców Mazowsza!

Ogłoszenie pochodzi z TED, numer 436590-2025.