Ta strona używa plików cookies (cisteczka). Polityka Prywatności.
Zaakceptuj
Wiadomości WarszawaWiadomości Warszawa
  • Biznes i finanse
  • Ludzie i kultura
  • Nauka i technologie
  • Polityka i społeczeństwo
  • Zdrowie i styl życia
  • Praca
Aktualnie czytasz: Raport: ponad połowa unijnych środków z polityki spójności trafiła na projekty gminne
Udostępnij
Powiadomienie
Ostatnie artykuły
Dobczyn – nowe miejsce na mapie podróży!
24 marca 2023
Key Account Manager | Miasto Warszawa
24 marca 2023
Żyć z padaczką – nie musisz rezygnować z marzeń
24 marca 2023
Balazs Bagyi New Quartet: Polska trasa koncertowa w kwietniu
24 marca 2023
Polska na szlaku Michelin: prestiżowe wyróżnienie dla polskich miast
23 marca 2023
Aa
Aa
Wiadomości WarszawaWiadomości Warszawa
  • Biznes i finanse
  • Ludzie i kultura
  • Nauka i technologie
  • Polityka i społeczeństwo
  • Zdrowie i styl życia
  • Praca
  • Biznes i finanse
  • Ludzie i kultura
  • Nauka i technologie
  • Polityka i społeczeństwo
  • Zdrowie i styl życia
  • Praca
Śledź nas
2022 © Wiadomości Warszawa. ZP20 Piotr Markowski.
Wiadomości Warszawa > Blog > Polityka i społeczeństwo > Raport: ponad połowa unijnych środków z polityki spójności trafiła na projekty gminne
Polityka i społeczeństwo

Raport: ponad połowa unijnych środków z polityki spójności trafiła na projekty gminne

Wiadomości Warszawa
Wiadomości Warszawa 28 lutego 2023
Zaktualizowane 2023/02/28 at 8:30 AM
Udostępnij
7 minut czytania
Udostępnij

Raport „Terytorialne zróżnicowania i efekty polityki spójności w Polsce (2015-2021)” autorstwa prof. Przemysława Śleszyńskiego z Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN podsumowuje, że całkowity koszt projektów realizowanych w Polsce w latach 2015-2021 osiągnął wartość 343,3 mld zł. Z tego 224,4 mld zł (65,4 proc.) pochodziło ze środków unijnych.

Inne dofinansowanie (17,3 mld zł) stanowiło 5 proc. (głównie wkład budżetu państwa), a pozostałe (101,6 mld zł), m.in. środki własne samorządów – 29,6 proc.

Raport prof. Śleszyńskiego za MFiPR

Źródło: Raport prof. Śleszyńskiego za MFiPR

Łącznie w tym okresie funkcjonowało 29 programów operacyjnych (PO), 242 osie operacyjne, 846 działań i 1315 poddziałań.

Największy udział miał PO „Infrastruktura i Środowisko”, na który przypadło 36,8 proc. kwot otrzymanych z UE. W programie tym realizowano bardzo wiele inwestycji  ważnych dla społeczności lokalnych w zakresie transportu i gospodarki wodno-ściekowej. Kolejne większe udziały miały PO „Infrastruktura i Rozwój” (9,3 proc.) oraz PO „Wiedza, Edukacja, Rozwój” (POWER; 6,1 proc.). Pozostałe programy operacyjne alokowały poniżej 5 proc. środków, można zatem wnioskować o rozdrobnieniu tematycznym.

Na najniższym szczeblu klasyfikacji, tj. wśród poddziałań, najwięcej dotyczyło POIS.03.01.00 (budowa dróg i autostrad, 29,1 mld zł i 13 proc. alokacji środków UE). Jednak zdecydowana większość poddziałań dotyczyła kwot liczonych w setkach lub dziesiątkach mln zł. Było też 35 poddziałań o budżecie poniżej 1 mln zł, a także 6 poddziałań, na które rozpoczęto nabory w ostatnich latach i w bazie nie występowały jeszcze projekty, w których inwestycje byłyby finansowane ze środków unijnych.

Udział dofinansowania projektów ze środków UE był dość zbliżony we wszystkich programach operacyjnych i wahał się na ogół w granicach 65-75 proc., rzadko przekraczając 80 proc. W projektach gminnych było to jeszcze bardziej skupione wokół wartości 65 proc. (+/- 5 proc.), a skrajne wartości minimalne i maksymalne osiągnęły 51,3 proc. (PO „Infrastruktura i Rozwój”) oraz 90,4 proc. (Program Polska-Rosja 2014-2020).

Z kwoty zaangażowanych w powyższe programy 224,4 mld zł środków unijnych (łączna kwota środków unijnych do wykorzystania w minionej perspektywie jest oczywiście wyższa, gdyż część projektów jest w toku), na projekty realizowane w gminach przypadło 56,1 proc. Biorąc pod uwagę wyłącznie te pieniądze (bez środków realizowanych w powiatach, województwach itd.), średnio na jednego mieszkańca gminy przypadło 3312 zł. W podziale na kategorie administracyjne gmin wygląda to następująco:

– Warszawa – 3650 zł,
– pozostałe stolice województw –  5000 zł,
– pozostałe miasta na prawach powiatu (grodzkie) – 3055 zł,
– stolice powiatów – 3201 zł,
– gminy miejskie – 2442 zł,
– gminy miejsko-wiejskie – 2950 zł,
– gminy wiejskie –  2801 zł.

Przeciętnie, wyraźnie większe środki w przeliczeniu na jednego mieszkańca pozyskiwane były w większych gminach miejskich, np. miastach wojewódzkich (o około 70 proc. więcej, niż np. w typowych gminach wiejskich i około 35 proc. więcej, niż w strefach podmiejskich), a także w gminach z funkcją turystyczną i przemysłową. Również w strefach podmiejskich wartość wskaźnika była wyraźnie wyższa, niż na obszarach peryferyjnych (o około 30 proc.).

„Widać więc, że generalnie im większe miasto (gmina), tym zrealizowane środki były wyższe. Może mieć to związek zarówno z lepszym przygotowaniem instytucjonalnym do pozyskiwania środków (np. kadrowym), jak i większymi potrzebami, gdyż to w miastach najwyższych kategorii funkcjonalno-osadniczych koncentrują się różnego rodzaju zasoby, infrastruktura i usługi” – zauważa prof. Śleszyński.

SILNE TERYTORIALNE ZRÓŻNICOWANIE WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW

Autor raportu powstałego na zlecenie Serwisu Samorządowego PAP, podkreśla, że wystąpiło bardzo silne zróżnicowanie wykorzystania środków unijnych w przestrzeni kraju, dając w efekcie „mozaikowatość” mapy dofinansowania na jednego mieszkańca.

Wartość środków unijnych

Wartość środków unijnych uzyskanych w gminach w przeliczeniu na 1 mieszkańca (2015-2021)

„Obrazują to wskaźniki minimum i maximum wartości dofinansowania per capita w gminach (od 40 zł do ponad 160 tys. zł). W 68 gminach wartość ta przekroczyła 10 tys. zł, a w 480 – było to poniżej 1 tys. zł.” – czytamy w opracowaniu.

Wykorzystanie środków było też dość zróżnicowane między województwami, zarówno w projektach gminnych (mazowieckie  – 1571 zł na 1 mieszkańca, warmińsko-mazurskie – 5778 zł), jak też w projektach powiatowych (opolskie – 495 zł, warmińsko-mazurskie – 2881 zł). Nie stwierdzono korelacji między tymi strumieniami alokacji.

Prof. Śleszyński stwierdza, że brak jest też prawidłowości międzyregionalnych na dużych „megaobszarach” historycznych (Królestwo Kongresowe, Galicja, zabór pruski (m.in.Wielkopolska i Górny Śląsk) oraz Ziemie Zachodnie i Północne). W każdym z tych regionów powtarzała się tendencja ogólnokrajowa, tj. wyższe środki w przeliczeniu na 1 mieszkańca w dużych miastach i ich strefach podmiejskich. Wyjątkiem były Ziemie Zachodnie i Północne, w przypadku których realizowane były bardzo duże inwestycje m.in. wodno-kanalizacyjne w regionie Elbląga.

Autor pracowania wysuwa też – jak sam przyznaje – kontrowersyjny wniosek, iż „w skali wszystkich gmin nie stwierdzono istotniejszych związków statystycznych napływu środków unijnych z rozwojem społeczno-gospodarczym i poziomem życia”.

„Powyższy wniosek nie musi jednak wcale wskazywać, że w samorządach i lokalnych systemach społeczno-gospodarczych w Polsce nie ma związku między napływem środków unijnych, a poziomem rozwoju lokalnego. Brak korelacji wynika prawdopodobnie z tego, że w skali całego kraju skutki napływu funduszy unijnych uśredniają się, tj. sukces rozwojowy w wielu samorządach osiągnięty dzięki inwestycjom „unijnym” jest niestety statystycznie niwelowany  przez te gminy, w których środki takiego wpływu nie miały, wyhamowały regres, a być może też zostały źle wykorzystane (niejako „przejedzone”)” – uważa ekspert PAN.

TZW. OBSZARY PROBLEMOWE I MIASTA TRACĄCE FUNKCJE

Duże zróżnicowanie alokacji w przeliczeniu mieszkańca widoczne jest na tzw. obszarach problemowych oraz w miastach „tracących funkcje społeczno-gospodarcze” (powiększające na niekorzyść swój dystans rozwojowy względem innych miast). Generalnie, w miastach i gminach mających dysfunkcje rozwojowe, poziom finansowania projektów gminnych i powiatowych był niższy, niż w lepiej rozwiniętych i rozwijających się obszarach kraju.

„W sumie wydaje się, że potrzebna jest bardziej aktywna polityka państwa i samorządów wojewódzkich w alokacji strumieni finansowania w tym zakresie. Potrzebne jest wsparcie samorządów zwłaszcza na obszarach problemowych i w miastach średnich oraz generalnie bardziej wyraźna hierarchizacja celów inwestycyjnych pod względem geograficznym (terytorialnym)” – ocenia prof. Śleszyński.

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

 


Pochodzenie informacji: pap-mediaroom.pl

Może też Cię zainteresować

Dobczyn – nowe miejsce na mapie podróży!

Kierowcy Bolt – 27 Nowych Miejsc do Odwiedzenia

Decyzja Sądu Rejonowego Katowice-Wschód: Co mówi Prokuratura Krajowa?

Śląskie Inwestycje w Transport Miejski – Przyjmowanie Zasobów z MFIPR

Polska odporność na kryzys: 29 marca – Pierwszy Kongres Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej

TAGI: #FunduszeEuropejskiewRegionach, Finanse, Polityka, Samorządy

Zapisz się do biuletynu

Be keep up! Get the latest breaking news delivered straight to your inbox.
By signing up, you agree to our Terms of Use and acknowledge the data practices in our Privacy Policy. You may unsubscribe at any time.
Wiadomości Warszawa 28 lutego 2023
Udostępnij ten artykuł
Facebook TwitterEmail Drukuj
Udostępnij
Co myślisz?
Love0
Sad0
Happy0
Angry0
Surprise0
Poprzedni artykuł Innowacja i przedsiębiorczość kobiet nagradzana w ogólnopolskim konkursie Kobieta e-Commerce 2023
Następny artykuł Panele VIII Europejskiego Kongresu Samorządów
Zostaw komentarz Zostaw komentarz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Stay Connected

235.3k Polub
69.1k Śledź
11.6k Pin
56.4k Śledź
136k Zapisz się do subskrypcji
4.4k Śledź
- REKLAMA -
Ad imageAd image

Najnowsze

Dobczyn – nowe miejsce na mapie podróży!
Polityka i społeczeństwo 24 marca 2023
Key Account Manager | Miasto Warszawa
Praca Warszawa i okolice 24 marca 2023
Żyć z padaczką – nie musisz rezygnować z marzeń
Zdrowie i styl życia 24 marca 2023
Balazs Bagyi New Quartet: Polska trasa koncertowa w kwietniu
Ludzie i kultura 24 marca 2023

You Might also Like

Polityka i społeczeństwo

Dobczyn – nowe miejsce na mapie podróży!

24 marca 2023
Polityka i społeczeństwo

Kierowcy Bolt – 27 Nowych Miejsc do Odwiedzenia

22 marca 2023
Polityka i społeczeństwo

Decyzja Sądu Rejonowego Katowice-Wschód: Co mówi Prokuratura Krajowa?

22 marca 2023
Polityka i społeczeństwo

Śląskie Inwestycje w Transport Miejski – Przyjmowanie Zasobów z MFIPR

20 marca 2023

WARSZAWA WIADOMOŚCI

Informacje lokalne: Warszawa, Mińsk Mazowiecki, Otwock, Piaseczno, Grodzisk Mazowiecki, Legionowo, Nowy Dwór Mazowiecki, Pruszków, Wołomin, Radzymin

WYDAWCA

ZP20 Piotr Markowski

Al. Komisji Edukacji Narodowej 36 / 112B
02-797 Warszawa

+48 733 644 002   |   [email protected]

Dobczyn – nowe miejsce na mapie podróży!
24 marca 2023 3 minut czytania
Key Account Manager | Miasto Warszawa
24 marca 2023 2 minut czytania
Żyć z padaczką – nie musisz rezygnować z marzeń
24 marca 2023 6 minut czytania
Balazs Bagyi New Quartet: Polska trasa koncertowa w kwietniu
24 marca 2023 4 minut czytania

Kategorie

  • Biznes i finanse
  • Ludzie i kultura
  • Nauka i technologie
  • Polityka i społeczeństwo
  • Zdrowie i styl życia
  • Praca

Informacje prawne i pozostałe

  • Obowiązek informacyjny RODO
  • Polityka Prywatności
  • Regulamin Serwisu
  • Cyberbezpieczeństwo
  • JWC
Wiadomości WarszawaWiadomości Warszawa
Śledź nas

2022 © Wiadomości Warszawa - ZP20 Piotr Markowski

Bądźmy w kontakcie!

Zapisz się do naszego newslettera aby otrzymywać informacje o najważniejszych wydażeniach z Warszawy i okolic

Możesz wypisać się w dowolnej chwili. Korzystamy z MailChimp!

Removed from reading list

Cofnij
Go to mobile version
Witaj!

Zaloguj się

Zapomniałeś(aś) hasła?