Rzeczywisty koszt taniego, używanego diesla andndash; poznaj go, zanim podejmiesz decyzję o zakupie. Kampania #stopdiesel

Używane samochody z silnikiem diesla, które jeżdżą po polskich drogach, często pochodzą z importu i mają około 13-15 lat. Mimo że ich zakup wydaje się ekonomicznym i sprytnym rozwiązaniem, często nie zdajemy sobie sprawy z rzeczywistych kosztów ich eksploatacji: dla budżetu domowego, zdrowia ludzi – w tym naszego i naszych bliskich, oraz dla środowiska. Kampania Stopdiesel.pl pokazuje tę ciemną stronę taniego i pozornie niezawodnego diesla.

Najnowsze statystyki dotyczące pojazdów w Polsce

Analiza aktualnych rejestracji pojazdów w Polsce wykazuje, że nasz kraj pozostaje w tyle za innymi krajami europejskimi w kwestii nowoczesnych trendów związanych z transportem.

W 2023 roku aż 39% zarejestrowanych samochodów osobowych w Polsce było pojazdami z silnikiem diesla. Według najnowszych danych Carfax, około 60% używanych samochodów zarejestrowanych w Polsce pochodzi z importu, a większość z nich (aż 3 na 4) jest w nienajlepszym stanie technicznym lub ma historię powypadkową. Pomimo wzrostu udziału pojazdów elektrycznych i hybrydowych, Polska nadal ma jedne z najstarszych flot samochodowych w Europie, a średni wiek nowo zarejestrowanych pojazdów w 2023 roku wynosi prawie 13 lat (Instytut SAMAR, 2023). Dlaczego więc pojazdy z silnikiem diesla z Zachodu trafiają do Polski?

Nowoczesna, czysta sala operacyjna na 3. piętrze szpitala w Warszawie podczas wymiany posadzki. W tle widoczny personel medyczny oraz zaawansowany robot chirurgiczny da Vinci. Oświetlenie typowe dla sali operacyjnej, atmosfera miejsca remontowanego pod nowoczesne technologie medyczne. Jakość fotograficzna, ultra realistyczny obraz.

Od początku lat 90. polscy kierowcy poszukiwali importowanych z zachodu pojazdów z silnikiem diesla. Chcieliśmy je mieć zarówno jako symbol zmian ustrojowych i pewnego poziomu życia, jak i ze względu na przekonanie o ich niezawodności i ekonomiczności (olej napędowy zawsze był tańszy od benzyny, obecnie różnice w cenach zaczynają się zacierać).

Pomimo znaczących zmian społecznych i rozwoju gospodarczego w ciągu ostatnich 30 lat, dane dotyczące importu i liczby zarejestrowanych w Polsce używanych pojazdów z silnikiem diesla nie wskazują na gwałtowny spadek ich popularności. Jest to spowodowane atrakcyjną ceną używanych pojazdów marki, które wciąż są kojarzone z luksusem.

Od 1992 r. normy emisji euro w Europie Zachodniej systematycznie się zaostrzają, zmuszając właścicieli najbardziej emisyjnych pojazdów z silnikiem diesla do wymiany na nowsze modele spełniające wyższą normę. W rezultacie, stare pojazdy trafiają m.in. na polskie drogi, gdzie dotychczas mogły poruszać się „bez przeszkód”.

Polska: Kiedy pojazdy z silnikiem diesla zostaną objęte ograniczeniami ruchu i dodatkowymi opłatami za emisje?

Przy planowaniu zakupu pojazdu z silnikiem diesla, warto wziąć pod uwagę, że sytuacja ta zbliża się ku końcowi – latem 2024 r. w Warszawie pojawi się pierwsza strefa czystego transportu. Kraków planuje ponowne przyjęcie uchwały w sprawie SCT jeszcze w tym roku, a Wrocław również zapowiada wprowadzenie podobnych rozwiązań. Możemy się spodziewać, że inne duże miasta również pójdą w ich ślady w ciągu najbliższych lat. Następnie trend ten rozprzestrzeni się na coraz mniejsze miasta.

fotorealistyczne, ultrarealistyczne zdjęcie zewnętrznej części nowoczesnego budynku szpitala w Warszawie z widocznym wejściem i oznakowaniem "Szpital Czerniakowski", słoneczne południe, zieleń wokół, bez ludzi w kadrze, czysto i jasno, nowoczesna architektura medyczna w Polsce, w tle motyw dostawy nowego sprzętu diagnostycznego

Zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy, w 2024 i 2026 roku planowane jest wprowadzenie nowych opłat za rejestrację i użytkowanie pojazdu, które będą uzależnione od poziomu emisji zanieczyszczeń.

W 2022 i 2023 roku wprowadzono przepisy nakładające na diagnostów obowiązek sprawdzenia podczas regularnej kontroli technicznej pojazdu, czy systemy redukcji emisji zanieczyszczeń (np. filtry DPF i katalizatory) działają poprawnie.

Nowe regulacje mają na celu wyeliminowanie „mobilnych kopciuchów” z gęsto zaludnionych obszarów miejskich, gdzie przebywają liczne grupy pieszych.

Szkodliwy wpływ spalin z silników diesla na zdrowie człowieka

Zgodnie z obecnym stanem wiedzy naukowej, spaliny z silników diesla zostały sklasyfikowane przez WHO jako substancje Grupy I, co oznacza, że są one potencjalnie rakotwórcze dla ludzi. Zanieczyszczenia z pojazdów z silnikiem diesla mogą przyczyniać się do rozwoju chorób układu oddechowego, układu krążenia, alergii oraz mogą powodować zaburzenia rozwojowe u płodu.

Wysokie stężenia tlenków azotu, w tym szczególnie dwutlenek azotu (NO2), pochodzące głównie z spalin z oleju napędowego, są uważane za jedne z najgroźniejszych zanieczyszczeń atmosferycznych w centrach miast. Ich kumulacja jest poważnym problemem związanym z działalnością człowieka.

Ultrarealistyczne zdjęcie poglądowe, przedstawiające techników instalujących nowoczesne systemy wentylacji i klimatyzacji w bloku operacyjnym współczesnego szpitala. Widać zaawansowane centrale wentylacyjne, montowane nowe kanały, profesjonalistów w strojach zgodnych z normami czystości szpitalnej, otoczenie podkreślające sterylność, nowoczesność i bezpieczeństwo. Scena ukazuje trwającą modernizację techniczną w szpitalu.

Badania przeprowadzone w 2019 roku wykazały, że dwutlenek azotu ma istotny wpływ na rozwój astmy u dzieci mieszkających w miastach. Według szacunków, aż 95% przypadków astmy u dzieci na całym świecie można powiązać z ekspozycją na zanieczyszczenia zawierające NO2 (The Lancet, 2022).

Debata na temat przyszłości transportu drogowego w Europie oraz powstające regulacje i przepisy tworzą kontekst dla decyzji o zakupie używanego pojazdu z silnikiem diesla w 2024 r. Ważne jest wzięcie pod uwagę całościowych informacji, aby uniknąć żałowania decyzji po zakupie.


Dystrybucja: pap-mediaroom.pl