Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje, że projekt koncepcyjny terminala pasażerskiego i dworca kolejowego jest gotowy, a budowlany powinien być zakończony w I kw. 2024 r. Spółka CPK wykupiła już ponad 1200 ha nieruchomości pod lotnisko i węzeł kolejowy, przeprowadzając wywłaszczanie zgodnie z obowiązującymi przepisami. Decyzja środowiskowa jest już wydana, a wniosek o lokalizacyjną został złożony do Wojewody Mazowieckiego. Trwają prace nad projektowaniem ponad 450 km Kolei Dużych Prędkości, a planowane jest rozszerzenie sieci do 1.500 km. Najbardziej zaawansowanym projektem jest tunel CPK w Łodzi oraz odcinek KDP Warszawa – CPK – Łódź.
Poprzez wybór doświadczonych zagranicznych partnerów, którzy chcą zainwestować w Centralny Port Komunikacyjny, wszystkie inwestycje zostały zrealizowane zgodnie z planem. Vinci Airports i IFM Global Infrastructure Fund są w stanie zapewnić wysoką stopę zwrotu, co jest potwierdzeniem, że projekt jest oparty na solidnym planie biznesowym oraz ma duży potencjał komercyjny.
Vinci i IFM to globalne koncerny, które wspólnie zarządzają 65 lotnisk w 12 krajach. Fundusz inwestycyjny zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 140 mld dolarów, w tym inwestuje kapitał w między innymi Wiedniu, Manchesterze i Sydney. Wspólnie wybudują i będą nadzorować CPK, w którym Skarb Państwa będzie posiadał 51% udziałów, zaś Vinci i IFM – do 49%. Umowa ma być podpisana w I kwartale 2021 roku.
Centralny Port Komunikacyjny to unikalny projekt, który wpłynie na gospodarkę Polski w zakresie przyciągnięcia inwestycji i zwiększenia płynności transportu. Analizy i raporty potwierdzają, że jego uruchomienie da naszemu krajowi szansę na objęcie liderowania w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i wykorzystanie potencjału Polaków. Wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, wyraża przekonanie, że CPK jest jednym z najlepiej przygotowanych projektów w historii Polski.
Raport EY i badania firmy Kearney wskazują, że nowa infrastruktura będzie przynosić naszemu budżetowi miliardowe dochody z ceł i VAT. Do 2060 r. może to oznaczać dodatkowe ok. 200 mld zł. Co więcej, do 2040 r. CPK może przyczynić się do powstania aż 290 tys. nowych miejsc pracy.
Na inwestycji lotniskowej trwają prace projektowe i decyzyjne, których celem jest zapewnienie m.in. przeprowadzenia odwiertów geologicznych w kilkuset lokalizacjach. Ponadto, w ramach zakontraktowanych prac do wykonania jest rozbiórka ok. 250 budynków, z czego większość została już zrealizowana. Spółka zorganizowała i sfinansowała ponad 60 przeprowadzek dla osób, które dobrowolnie sprzedały swoje nieruchomości.
Dzięki zastosowanym uzgodnieniom i projektom inwestycyjnym, lotnisko będzie w stanie zapewnić bezpieczeństwo i komfort wszystkim użytkownikom. Prace prowadzone zgodnie z planem pozwolą m.in. na wykonanie odwiertów geologicznych, rozebranie budynków oraz przeprowadzki dla osób, które zdecydowały się sprzedać swoje nieruchomości.
Ponieważ CPK oferuje właścicielom nieruchomości znacznie wyższą cenę niż rynkowa wartość ich budynków i gruntów (140 proc. wartości budynków i 120 proc. wartości gruntów), od połowy października br. ponad 1300 właścicieli złożyło wnioski o sprzedaż swoich nieruchomości, których łączna powierzchnia wynosi ponad 3600 ha. Spółka zakupiła od nich już ponad 1200 ha, a ciągle rośnie zainteresowanie podpisywaniem kolejnych umów i aktów notarialnych. Warto podkreślić, że do dziś żaden z właścicieli nie został wywłaszczony.
Wykonanie szczegółowych badań środowiskowych w ramach inwestycji CPK rozpoczęło się w 2021 roku, a zostały one uwieńczone raportem o objętości 20 tys. stron. W połowie 2023 roku Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Warszawie wydał decyzję środowiskową dla lotniska i węzła kolejowego. Dodatkowo, CPK posiada także master plan, zatwierdzony Plan Generalny, a także zgodę Urzędu Lotnictwa Cywilnego na budowę lotniska.
Projekt koncepcyjny terminala i dworca kolejowego został zaprezentowany latem, a jego autorami są 300 ekspertów i architektów z brytyjskiego biura Foster+Partners. Libańsko-amerykańskie konsorcjum Dar odpowiada za projektowanie dróg startowych i kołowania oraz płyt postojowych. Ponadto dokumentacja projektowa wieży kontroli ruchu lotniczego jest już przygotowana na mocy umowy ramowej, która powierzyła ją polskiej pracowni JSK Architekci.
Grupa Kapitałowa CPK odgrywa kluczową rolę w doskonaleniu jakości usług lotniskowych i kolejowych w Polsce. Dzięki swoim spółkom członkowskim, takim jak Polskie Porty Lotnicze, które zarządzają m.in. Lotniskiem Chopina, oraz Torpol – spółce budowlanej specjalizującej się w infrastrukturze kolejowej, Grupa CPK dbają o jakość świadczonych usług w branży transportowej.
Na realizację Programu Wieloletniego, który zapewnia finansowanie projektu CPK do 2030 roku, rząd przeznaczył 155 mld zł. W ten sposób zostały otwarte furtki do kontynuacji projektowania, wykupu nieruchomości i rozpoczęcia właściwych robót budowlanych. We wrześniu br. CPK złożyła wniosek o uzyskanie decyzji lokalizacyjnej dla lotniska. Jeśli zostanie ona wydana, dalszym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę, a w konsekwencji prace budowlane.
W związku z coraz większą liczbą podróżujących, postanowiono wprowadzić nowe lotnisko – CPK. Pierwszy etap prac ma być ukończony w 2028 r., wtedy to powstaną dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura, która będzie w stanie obsłużyć do 40 milionów pasażerów rocznie. Zbudowanie CPK stanowi odpowiedź na osiągnięcie maksymalnej przepustowości warszawskiego lotniska Chopina oraz ograniczenia w rozbudowie lotniska w Modlinie.
Prognozy Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA) wskazują, że do roku 2060 zobaczymy dynamiczny wzrost w polskim rynku lotniczym. Według tych założeń w Polsce możemy spodziewać się aż 142 milionów pasażerów, co oznacza wzrost aż o 280%. Centralny Port Komunikacyjny będzie miał znaczący wpływ na ten wzrost, wspierając rozwój narodowego przewoźnika, czyli Polskich Linii Lotniczych LOT.
Polskie koleje wciąż rozwijają się w zawrotnym tempie. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) szykuje 2.000 km nowych linii, dzięki czemu miliony Polaków będą miały o wiele szerszy dostęp do transportu. 1.500 km linii ma już gotowe lub przygotowywane studia wykonalności, a projektowanie ok. 450 km trwa w najlepsze.
Inwestycje w kolej pozwolą na zmniejszenie wykluczenia transportowego, które dotyka wiele regionów Polski. Poprawa jakości przewozów i usprawnienie infrastruktury przyczyni się do zwiększenia mobilności ludzi i wpłynie pozytywnie na cały kraj.
Spółka oczekuje na decyzję środowiskową dotyczącą priorytetowego odcinka Warszawa – Łódź w ciągu najbliższych tygodni. Jej celem jest także wybudowanie tras: Łódź – Wrocław, Sieradz – Poznań, Katowice – Ostrawa oraz Łętownia – Rzeszów, czyli elementów tzw. kolejowego igreka.
Inwestycja Centralnego Portu Komunikacyjnego obejmuje budowę 4-kilometrowego tunelu dalekobieżnego w Łodzi. Prace zostały podzielone na trzy etapy, z których pierwszy jest już w toku. Aktualnie wzmacniane są fundamenty Łódzkiego Domu Kultury, a niebawem podpisana zostanie umowa na kolejny etap – budowę komór dla tarczy drążącej TBM. Na trzecim etapie inwestycji już trwają przygotowania do przetargu, który umożliwi realizację samego drążenia tunelu CPK.
CPK poinformowała w listopadzie o powołaniu spółki zależnej, która zajmie się zakupem ponad 100 nowoczesnych składów kolejowych niezbędnych do obsługi planowanych linii Kolei Dużych Prędkości. Tabor będzie dostosowany do prędkości do 250 km/h i zostanie wynajęty prywatnym przewoźnikom w ramach tzw. poolu taborowego. Koszty zakupu są wliczone w Program Wieloletni na lata 2024-2030.
Dzięki współpracy między CPK a inwestorami z Czech, Litwy, Łotwy i Estonii, w Europie Środkowo-Wschodniej powstanie 4500 km nowoczesnych linii kolejowych. W styczniu tego roku zostało podpisane porozumienie w sprawie nowej linii w standardzie dużych prędkości, łączącej Warszawę, Lwów i Kijów.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) otrzymał wsparcie ze strony Unii Europejskiej. Znaczna część planowanych linii kolejowych została włączona do sieci transportowej TEN-T. Komisja Europejska dotuje projektowanie i prace nad wykonalnością trasy, łączącej Warszawę, Łódź, Sieradz oraz Wrocław/Poznań, przekazując na ten cel ponad 400 mln zł.
CPK opracowało i udostępniło wielu instytucjom i uczelniom narzędzia analityczne, w tym Horyzontalny Rozkład Jazdy i Pasażerski Model Transportowy, aby wspomóc realizację Białej Księgi Rozwoju Kolei. Kilkadziesiąt organizacji i firm, w tym samorządy, Polska Akademia Nauk, PKP PLK i GDDKiA, skorzystało już z PMT. Zgodnie z danymi analitycznymi po uruchomieniu portu lotniczego i oddaniu do użytku nowych linii kolejowych można spodziewać się blisko dwukrotnego wzrostu liczby pasażerów w perspektywie roku 2050: do ok. 134 mln pasażerów rocznie w dalekobieżnym transporcie kolejowym.
PAP SA zapewnia publikację treści komunikatów bez jakichkolwiek zmian w ich formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu jest odpowiedzialny za treść zgodnie z ustawą prawo prasowe, zgodnie z art. 42 ust. 2.
Wiadomości dystrybuowane przez: pap-mediaroom.pl