Szansa na czysty transport: Zalety i ograniczenia Stref Czystego Transportu

Raport opublikowany 27 września podczas Kongresu Nowej Mobilności (KNM) w Łodzi wykazał, że strefy czystego transportu (SCT) są postrzegane jako wyraz przejścia w kierunku zdrowszego i spokojniejszego życia. Mimo obiecujących wyników, opinie ankietowanych są mieszane, gdy chodzi o tempo i koszty wprowadzania SCT.

ARC Rynek i Opinia było partnerem badań jakościowych dotyczących motywacji i barier ustanawiania stref czystego transportu w polskich miastach. Agata Tkaczyk, dyrektor ds. badań jakościowych w ARC Rynek i Opinia, przedstawiła kluczowe wnioski z tego raportu, który został opracowany w ramach projektu Laboratorium Stref Czystego Transportu, finansowanego z Funduszy Norweskich.

„Raport daje poczucie optymizmu, nie padła ani jedna opinia negująca istnienie stref czystego transportu. Natomiast było bardzo wiele pytań, wątpliwości oraz szczegółowych kwestii, które warto wyjaśnić i rozstrzygnąć” – mówi Agata Tkaczyk.

Rozmówcy wskazywali, że stworzenie stref czystego transportu wiąże się nie tylko z poprawą jakości powietrza, ale także z lepszym i bardziej komfortowym życiem w mieście. Zauważali oni, że spowoduje to obniżenie stężenia hałasu i zmniejszenie ilości zanieczyszczeń w miejskim otoczeniu.

„Wiele osób wyobraża sobie, że taka strefa poprawi warunki, w jakich się żyje i porusza na co dzień. Że będzie spokojniej, bez pospiechu, czyściej, chłodniej latem i podobnie jak w miastach duńskich czy holenderskich znajdzie się więcej miejsca na zieleń. Te oczekiwania są przeszacowane, ponieważ takie zmiany nie dzieją się z dnia na dzień” – wyjaśnia Agata Tkaczyk.

Nowoczesna, czysta sala operacyjna na 3. piętrze szpitala w Warszawie podczas wymiany posadzki. W tle widoczny personel medyczny oraz zaawansowany robot chirurgiczny da Vinci. Oświetlenie typowe dla sali operacyjnej, atmosfera miejsca remontowanego pod nowoczesne technologie medyczne. Jakość fotograficzna, ultra realistyczny obraz.

Strefy czystego transportu mogą znacząco poprawić jakość powietrza w centrach miast, a także zwiększyć dostępność do zieleni i umożliwić pieszym bezpieczne i swobodne poruszanie się po mieście. Autorka raportu wskazuje, że wprowadzenie takich stref może być źródłem długofalowych korzyści społecznych, a mieszkańcy będą mogli korzystać ze znacznie lepszego jakościowo życia.

„Jednym z warunków, aby SCT w mieście została wprowadzona ku pożytkowi ogólnemu jest wprowadzenie zmian w organizacji transportu zbiorowego. Innymi słowy im lepszy transport w mieście, tym większa szansa na to, że strefy czystego transportu spotkają się z aprobatą i będą tym, co mieszkańcy docenią” – zaznacza Agata Tkaczyk.

Niektórzy uczestnicy badania byli zaniepokojeni, że wykluczenie starszych samochodów z SCT może mieć wpływ na wykluczenie komunikacyjne ubogich mieszkańców. Przedsiębiorcy zaś zwrócili uwagę na to, że prowadzenie biznesu w obrębie strefy będzie wiązać się z wyższymi kosztami.

Zdaniem Agaty Tkaczyk wymagać to będzie wyciągnięcia wniosków z dotychczasowych przyzwyczajeń i postaw, a kluczową rolą samorządów będzie uświadomienie mieszkańcom, co jest naprawdę niezbędne do życia, a co może mieć szkodliwy wpływ na zdrowie i samopoczucie.

fotorealistyczne, ultrarealistyczne zdjęcie zewnętrznej części nowoczesnego budynku szpitala w Warszawie z widocznym wejściem i oznakowaniem "Szpital Czerniakowski", słoneczne południe, zieleń wokół, bez ludzi w kadrze, czysto i jasno, nowoczesna architektura medyczna w Polsce, w tle motyw dostawy nowego sprzętu diagnostycznego

„Musimy zdawać sobie sprawę, że nie tylko my jesteśmy tu, na tej ziemi. Za chwilę przyjdą następne pokolenia i co im wtedy zostawimy?” – komentuje autorka raportu.

Jej zdaniem powinno się również wyjaśnić mieszkańcom, że SCT nie będzie działać bezwzględnie. Oznacza to, że pojazdy użyteczności publicznej, podróżni niepełnosprawni, a także rodzice małych dzieci będą mieli szansę skorzystania z niektórych udogodnień.

„Najważniejsze w dyskusji na temat stref czystego transportu jest uświadomienie konieczności pójścia na pewne ustępstwa, częściowej rezygnacji ze swojej wygody na rzecz środowiska, bo to się korzystnie odbije na komforcie życia i na zdrowiu nas wszystkich” – podkreśla Agata Tkaczyk.

W czerwcu i lipcu 2023 r. przeprowadziliśmy badania na 32 osobach z 8 miast: Warszawy, Katowic, Lublina, Łodzi, Poznania, Rzeszowa, Sopotu i Torunia. Wśród osób zbadanych znaleźli się przedstawiciele administracji samorządowej, liderzy lokalnych społeczności oraz przedsiębiorcy.

Badanie zostało przeprowadzone w sierpniu i wrześniu 2022 r. na grupie 30 osób z całego kraju.

W sierpniu i wrześniu 2022 r. przeprowadziliśmy badania na grupie 30 osób z całego kraju. Zebraliśmy opinie od przedstawicieli różnych grup społecznych, w tym lokalnych liderów, przedsiębiorców i przedstawicieli administracji samorządowej.

Ultrarealistyczne zdjęcie poglądowe, przedstawiające techników instalujących nowoczesne systemy wentylacji i klimatyzacji w bloku operacyjnym współczesnego szpitala. Widać zaawansowane centrale wentylacyjne, montowane nowe kanały, profesjonalistów w strojach zgodnych z normami czystości szpitalnej, otoczenie podkreślające sterylność, nowoczesność i bezpieczeństwo. Scena ukazuje trwającą modernizację techniczną w szpitalu.

Inicjatywa „Laboratorium Stref Czystego Transportu” realizowana jest w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Norweskiego Mechanizmu Finansowego w ramach Programu „Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu”.


Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl