W miniony weekend na Stegny po raz pierwszy wjechał tramwaj testowy. Wykonawca połączył sieć trakcyjną na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i św. Bonifacego, co pozwoliło przeprowadzić pilotażowe przejazdy na nowej trasie.
Nowa trasa tramwajowa na Stegny – co już powstało?
- Odnoga trasy do Stegien ma około 800 metrów długości, z czego ułożono 1800 metrów pojedynczego toru.
- Na skrzyżowaniu Sobieskiego i św. Bonifacego wybudowano pełny węzeł rozjazdowy.
- Torowisko prowadzi wydzielonym pasem między jezdniami i zostało w znacznej części pokryte roślinami (rozchodnikiem).
- Powstał nowy układ drogowy: kierowcy mają do dyspozycji po jednym pasie oraz dwie zawrotki – przy ul. Batumi i przy pętli.
Pętla tramwajowo-autobusowa i nowe przystanki
Trasa kończy się dwutorową pętlą tramwajowo-autobusową, przy szkole podstawowej i kościele. Stanowiska dla autobusów będą tuż obok przystanków tramwajowych, zaplanowano też wspólne przystanki dla obu rodzajów komunikacji. Wykonano również rozjazd, który umożliwi w przyszłości rozbudowę trasy.
Zieleń i nowe udogodnienia
- Na torowisku pojawi się kilkadziesiąt drzew i kilka tysięcy krzewów.
- Nowe rozwiązania drogowe mają poprawić komfort przejazdu i bezpieczeństwo wszystkich użytkowników ruchu.
Kiedy można spodziewać się otwarcia?
Trasa jest już przejezdna, ale prace budowlane wciąż trwają. W kolejnych tygodniach planowane są prace przy asfaltowaniu, budowie dróg oraz testy torowiska. Oddanie trasy do użytku zaplanowano na lato. Z nowej pętli pojedzie tramwaj linii nr 19, który połączy Stegny i Dolny Mokotów z Dworcem Centralnym i al. Jana Pawła II.
Znaczenie inwestycji i finansowanie
Odnoga do Stegien to rozbudowa głównej trasy do Miasteczka Wilanów, uruchomionej w zeszłym roku. Dzięki inwestycji komunikacja szynowa obejmie kolejne osiedle. Budowa jest częścią projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II”, współfinansowanego przez Unię Europejską. Całkowity koszt inwestycji to ponad 2 miliardy zł, z czego dofinansowanie to aż 900 milionów zł.
Źródło informacji: um.warszawa.pl Tramwaje Warszawskie