Tramwaje znów pojadą wiaduktem przy Arkadii – koniec prac torowych

Od poniedziałku, 26 maja, wracają tramwaje na trasie przez wiadukt przy Centrum Handlowym Arkadia. Prace remontowe, które rozpoczęły się pod koniec marca, zostały zakończone zgodnie z planem, a mieszkańców czekają sprawniejszy i wygodniejszy przejazd.

Przebieg i zakres remontu

Remont objął bardzo ważny, mocno eksploatowany odcinek torowiska na al. Jana Pawła II, pomiędzy przystankami Rondo Radosława a Placem Grunwaldzkim. Prace prowadzone były na długości 1330 metrów pojedynczego toru, głównie przez pracowników Tramwajów Warszawskich.

  • Zużyto około 2300 ton kruszywa i położono około 1200 nowych podkładów oraz 1800 metrów szyn.
  • Naprawiono konstrukcję nośną wiaduktu, wykonano nową hydroizolację, a w końcowym etapie położono nowe płyty prefabrykowane o masie ponad 500 ton i zamontowano 900 metrów nowych szyn.

Równocześnie odnowiono torowisko przy przystanku Rondo Radosława 10 i naprawiono rozjazdy w rejonie skrzyżowania Broniewskiego i al. Jana Pawła II. Dodatkowo przeprowadzono frezowanie regeneracyjne szyn na ul. Popiełuszki, obejmujące 1800 metrów toru pojedynczego.

Końcowe roboty i powrót ruchu

Ostatnie prace obejmują m.in. spawanie, zabezpieczanie szyn specjalnymi żywicami, roboty brukarskie i początek odtwarzania zieleni wokół torowiska. Testy nowego odcinka przeprowadzono z użyciem wozu diagnostycznego i tramwaju liniowego.

Lepiej, szybciej i wygodniej

Zakończenie remontu wiąże się ze zniesieniem ograniczeń prędkości do 10 i 20 km/h – teraz tramwaje pojadą z pełną, dopuszczalną prędkością, co skróci czas przejazdu. Prace porządkowe w otoczeniu oraz rekultywacja terenów zielonych zakończą się jesienią. Wtedy na przyczółkach wiaduktu pojawi się zielony „dywan” z rozchodnika.

Zmiany w kursowaniu tramwajów

  • W niedzielę, 25 maja demontowany będzie rozjazd nakładkowy przy pl. Grunwaldzkim. Tego dnia nie zmieniają się aktualnie obowiązujące trasy większości linii tramwajowych (16, 17, 22, 24, 27, 33 oraz autobusów Z17).
  • Zawieszone zostają tramwaje linii 73, a linie 26 i 78 pojadą tylko do pętli Piaski.
  • Wydłużona linia autobusowa Z33 pojedzie z ronda Zgrupowania AK „Radosław” do Młocin przez W. Reymonta, Wólczyńską i Nocznickiego.

Od 26 maja, na swoje stałe trasy wracają linie tramwajowe 16, 22, 24, 27 i 28. Linia 17 wraca na ulice ks. J. Popiełuszki i al. Jana Pawła II, ale będzie kończyć kurs na stacji metra Pole Mokotowskie. Linia 33 pozostaje na trasie Młociny – pl. Narutowicza. Przestaną kursować linie 73 i 78 oraz autobusy zastępcze Z17 i Z33.

Pojawią się nowe linie uzupełniające: 71 (Plac Narutowicza – Metro Marymont) i 76 (Miasteczko Wilanów – Nowe Bemowo).

Co dalej z remontami tramwajowymi?

Obecny sezon remontowy w Warszawie przewiduje 34 zadania – wymianę lub naprawę blisko 10 km toru pojedynczego. Większość prac zaplanowano na wakacje, gdy ruch uliczny jest mniejszy. Dzięki zakończonemu remontowi wiaduktu przy Arkadii, możliwe stanie się utrzymanie sprawnej komunikacji podczas kolejnych prac torowych na innych odcinkach.

Wkrótce ruszą m.in. roboty na pl. Bankowym, gdzie po raz pierwszy od 16 lat przeprowadzony będzie generalny remont całego węzła rozjazdowego.

Źródło informacji: um.warszawa.pl Tramwaje Warszawskie