TOGETAIR 2024 ponownie zgromadził przedstawicieli z różnych środowisk, takich jak biznes, administracja rządowa i samorządowa, nauka, NGO’s i media. Tegoroczna edycja dwudniowego wydarzenia odbywa się w Varso Place w Warszawie, najwyższym budynku w Unii Europejskiej. Po śniadaniu prasowym na 49. piętrze budynku, uczestnicy rozpoczęli eksperckie debaty na trzech scenach tematycznych, podczas których poruszane były kluczowe kwestie.
Scena CLIMATE CARE: Fit for 55, nowy kierunek motoryzacji i atomowa zmiana
Uroczyste otwarcie głównej sceny wydarzenia CLIMATE CARE miało miejsce z udziałem Roberty Metsola, przewodniczącej Parlamentu Europejskiego, Marka Brzezińskiego, Ambasadora Stanów Zjednoczonych w Polsce oraz Przemysława Białkowskiego. Inauguracyjny panel dyskusyjny „Gotowi na 55 – przyszłość polskiej gospodarki i globalnych rynków. Redukcja CO2 i neutralność klimatyczna” zgromadził ekspertów dyskutujących o pakiecie proklimatycznych rozwiązań legislacyjnych Fit for 55.
Podczas prelekcji CLIMATE CARE Tomasz Zalewski, dyrektor handlowy Luxrad Polska, zaprezentował innowacyjne rozwiązania grzewcze, szczególnie skupiając się na zerowymiarowym ogrzewaniu próżniowym i jego roli w osiągnięciu zeroemisyjności.
Podczas śniadania prasowego, Szczepan Ruman, prezes zarządu Świętokrzyskiej Grupy Przemysłowej Industria, zainicjował ważną dyskusję na scenie CLIMATE CARE. Eksperci omawiali zmiany w energetyce jądrowej w Polsce, koncentrując się na kwestiach bezpieczeństwa i regulacji.
„Jest to najbezpieczniejsza na świecie technologia – zwrócił uwagę Mirosław Kowalik, prezes Westinghouse Polska. – Jest eksploatowana od kilkunastu lat i pod wieloma względami – najlepsza. Ma m.in. pasywny system bezpieczeństwa, więc może wychłodzić reaktor w sytuacjach nieprzewidzianych. Jest to jedyny reaktor 3 generacji+, który jest eksploatowany i testowany w USA. Posiada też inne zabezpieczenia na takie przypadki, jak np. atak terrorystyczny”.
„Dzisiaj w motoryzacji dzieje się w ciągu roku tyle, co 20-30 lat temu w ciągu 5 lat a nawet dekady. (…) Energia tania, zielona i stabilna jest kluczowa dla branży elektromobilnosci” – zaznaczył Jakub Faryś, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Scena CLIMATE CARE to miejsce, gdzie poruszane są kwestie bioróżnorodności, neutralnej klimatycznie motoryzacji oraz zrównoważonego transportu i logistyki.
Podczas panelu poświęconego zrównoważonej transformacji transportu i logistyki głos zabrał m.in. Marek Popiołek z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, reprezentujący Departament Elektromobilności i Gospodarki Wodorowej.
„Polska będzie miała w zakresie infrastruktury bardzo ambitne zadanie. W naszej opinii w Polsce w 2030 roku powinno powstać 30 stacji ładowania wodoru” – podkreślił.
Zrównoważona organizacja i dekarbonizacja – scena BUSINESS CONNECT
Rozmowy, które odbyły się w pierwszej połowie dnia, dotyczyły tematyki gospodarczej i jej roli w budowaniu przemyślanych strategii zrównoważonego rozwoju. Monika Praczyk, dziennikarka i prezenterka, prowadziła scenę BUSINESS CONNECT. Pierwszy panel dyskusyjny skupił się na nowoczesnych i zrównoważonych kulturach organizacyjnych, przedstawiając je zarówno w kontekście dużych korporacji, jak i rodzinnych firm. Temat odpowiedzialności konsumenckiej został poruszony w formie rozmowy 1:1 pt. „Czy jako konsumenci zdajemy sobie sprawę, co stoi za tym, że możemy kupić produkt”, w której wzięli udział Ernest Bodziuch, redaktor oraz Anna Preisner, Head of Logistics Sustainability.
Podczas sceny BUSINESS CONNECT poruszono również kwestię dekarbonizacji przemysłu i produkcji. Prelegenci z Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Górażdże Cement S.A, 3M oraz Fundacji ClientEarth Prawnicy dla Ziemi dyskutowali nad możliwością deindustrializacji Europy.
„To nie jest pytanie >>czy<>jak<< – odejście od paliw kopalnych to istotna kwestia, ale duża część energii w przemyśle to energia cieplna. Jeśli chodzi o energię wodną lub pary, jest tu jeszcze dużo do zrobienia, wymaga to zmian organizacyjnych i jest to wyzwanie” – powiedział Marek Zdanowicz, prezes zarządu spółki Dalkia Polska Solutions.
Trwające debaty na scenie BUSINESS CONNECT nadal przyciągają uwagę. Tematy związane z gospodarką, e-commerce oraz nowymi technologiami w biznesie nadal są analizowane przez ekspertów.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do udziału w debatach na scenie BUSINESS CONNECT. Eksperci omawiają aktualne tematy związane z gospodarką, e-commerce oraz nowymi technologiami w biznesie.
Tematyka finansowa, GOZ i rewolucja klimatyczna w budownictwie na scenie FUTURE COOPERATION
Na trzeciej scenie FUTURE COOPERATION rozpoczęły się dyskusje dotyczące finansowania zrównoważonego rozwoju i roli funduszy, zarówno europejskich, publicznych, jak i sektora finansowego, w realizacji planowanych zmian.
„Chcemy, żeby 50% portfela było przeznaczone na zielone inwestycje, na transformację energetyczną. (…) Tylko 26% przedsiębiorców w Polsce traktuje transformację energetyczną jako szansę związaną ze swoją działalnością, a reszta traktuje ją jako ryzyko – podkreślił Grzegorz Rabsztyn, Head of European Investment Bank Group Office in Poland. – Widzimy, że koszty energii, są traktowane jako jedna z podstawowych barier inwestycyjnych”.
Nasza współpraca w przyszłości będzie również skupiała się na ekspertyzie z zakresu Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Nasz zespół ekspertów będzie omawiał zagadnienia związane z zarządzaniem zasobami, legislacją, recyklingiem oraz postawami konsumenckimi.
„Dlaczego tubka pasty jest zapakowana w papierowe pudełko, które jest nam do niczego niepotrzebne? Dlatego, że chętniej kupujemy produkt z dodatkowym opakowaniem, które po przyjściu do domu wyrzucamy – zauważył Krystian Szczepański, Dyrektor IOŚ-PIB. – Są już dostępne materiały, które są bardziej ekologiczne, np. papier do czekolad, ale jest on cięższy niż tworzywo sztuczne i droższy, dlatego nie jest wybierany, gdyż się to mniej opłaca”.
Podczas prelekcji omówiono również kwestie związane z rewolucją klimatyczną w sektorze budownictwa. Podkreślono znaczenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii, nowoczesnych i zrównoważonych technologii oraz uwzględnienia potrzeb przyszłych użytkowników budynków.
„Aż 90% czasu spędzamy w budynkach, więc ten zdrowy klimat w budynkach jest kluczowy względem tego, jak się czujemy” – zaznaczył w ramach panelu dyskusyjnego Waldemar Czarnocki, Business Development & Sales Support Manager, VELUX Polska.
W ramach każdej ze scen odbywają się eksperckie debaty, ciekawe dyskusje, key notes, rozmowy przy okrągłych stołach, szkolenia oraz power speeche. TOGETAIR 2024 to doskonała okazja do wymiany doświadczeń, wiedzy i idei związanych ze wspólnym działaniem na rzecz środowiska i klimatu.
Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2024 to dwudniowe wydarzenie, podczas którego odbędzie się ponad trzydzieści debat, dyskusje przy okrągłych stołach oraz inspirujące power speeche. Wezmą w nim udział dziesiątki polskich i zagranicznych ekspertów, a całość odbędzie się w VARSO Place przy ul. Chmielnej 69/73 w Warszawie w dniach 22-23 kwietnia.
TOGETAIR 2024 uzyskał prestiżowe patronaty od polskich i zagranicznych instytucji, w tym Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej, Sejmu RP oraz Marszałka Senatu RP Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, a także honorowe patronaty ministerstw Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwa Przemysłu i Ministerstwa Zdrowia.
Pełna agenda wydarzenia oraz lista panelistów dostępna jest na stronie: https://togetair.eu/agenda/.
Obserwuj TOGETAIR 2024 na platformach społecznościowych: Facebook , Instagram, Twitter, LinkedIn i YouTube. Dowiedz się więcej na Money.pl.
Lista partnerów konferencji klimatycznej zawiera firmy i instytucje z różnych branż, w tym motoryzacyjnej, technologicznej, cateringowej, medycznej oraz wielu innych. Wśród partnerów znajdują się również organizacje związane z ochroną środowiska, badaniami naukowymi oraz instytucje rządowe i międzynarodowe. Organizatorami wydarzenia są Fundacja Czyste Powietrze oraz Fundacja Pozytywnych Idei, a producentem szczytu klimatycznego jest CreativeHarder Group.
Źródło dystrybucji: pap-mediaroom.pl