Na początku czerwca mieszkańców Ochoty i podróżnych czekają spore zmiany w transporcie publicznym oraz ruchu drogowym. Rusza kluczowy etap budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego, a to oznacza czasowe utrudnienia i nowe rozwiązania komunikacyjne.
Budowa na finiszu – co się dzieje na placu budowy?
Zakończono już większość prac konstrukcyjnych na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim. Trwają wykończenia oraz instalacje na poziomie -1. Wykonawca zasypuje strop tunelu w rejonie Alej Jerozolimskich i przygotowuje się do przełożenia ruchu, co pozwoli rozpocząć budowę dalszych części tunelu po stronie dworca.
Na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. przebudowywane są instalacje podziemne i powstają elementy nowego torowiska tramwajowego. Równocześnie prowadzone są prace przy przebudowie ciepłociągu i przygotowania do budowy „gwiazdy” rozjazdowej na skrzyżowaniu Bitwy Warszawskiej, Grójeckiej i Banacha. To właśnie te roboty wymuszają największe zmiany komunikacyjne.
Zmiany w komunikacji tramwajowej i autobusowej od 2 czerwca
- Tramwaje nie będą dojeżdżać do pętli P+R Al. Krakowska przez około 4,5 miesiąca.
- Zawieszone będą linie tramwajowe 15 i 25, skrócone trasy 1 i 9.
- Pojawią się linie zastępcze: tramwajowa 75 (kursująca w dni powszednie na trasie od Nowego Bemowa przez Wolsę do Annopolu), autobusowe Z9 i Z14.
- Zmiany obejmą także autobusy: swoje trasy skorygują m.in. linie 124, 136, 154, 172, 186, 191, 414, 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728, 733 oraz nocne N01 i N43.
- W poniedziałek, 2 czerwca, wszystkie tramwaje będą kończyły bieg na pętli Plac Narutowicza. Od 3 czerwca linia 9 wróci do przystanku Och-Teatr.
- Autobusy linii 124 i większość linii kończących trasę na pętli P+R Al. Krakowska zostaną wydłużone do przystanku PKP Rakowiec.
Dla autobusów wyznaczone zostaną tymczasowe buspasy na Grójeckiej i al. Krakowskiej, by ułatwić komunikację zastępczą.
Ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. zamknięta do sierpnia
Odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. pomiędzy Białobrzeską a Grójecką będzie zamknięty do przełomu lipca i sierpnia. Objazdy poprowadzone zostaną ulicami Dickensa i Kopińską.
- Autobusy 136 pojadą Białobrzeską, Dickensa, Pawińskiego i Księcia Trojdena.
- Linie 154 i 172 przejadą Dickensa i Białobrzeską.
- 186 i 414 skierowane zostaną Szczęśliwicką, Dickensa i Pawińskiego, kończąc trasę na Banacha.
- 191 pojedzie Białobrzeską i Kopińską do pl. Narutowicza.
- Zmiany dotyczą też nocnych N01 i N43.
Dotychczasowe objazdy tras linii 141, 157, 167, 208, 317, 521, N38 i N88 pozostają bez zmian.
Co dalej z pracami?
W czerwcu planowane jest przełożenie ruchu pomiędzy jezdniami Al. Jerozolimskich. Ruch na skrzyżowaniu Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie wielokrotnie zmieniany w trakcie prac, a utrudnienia utrzymają się co najmniej do końca roku.
Prace torowe będą także okazją do remontu torowiska między pl. Narutowicza a Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz innych robót utrzymaniowych. Tramwaje mają powrócić na całą trasę najpóźniej w październiku 2025 roku.
Nowa trasa tramwajowa – co się zmieni dla pasażerów?
Trasa na Ochocie obejmuje 1,6 km nowego torowiska i 500-metrowy tunel do Dworca Zachodniego. Końcowy przystanek tramwajowy będzie połączony z przejściem podziemnym i peronami kolejowymi, co skróci czas przesiadek. Tramwaj przewiezie więcej pasażerów niż autobus i nie utknie w korkach dzięki wydzielonemu torowisku. Podróż od Dworca Zachodniego do Grójeckiej zajmie 5 minut, do pl. Narutowicza – 10 minut, a do metra Politechnika – 15 minut.
Budowa do Dworca Zachodniego to etap większego przedsięwzięcia – tramwaju do Wilanowa, który połączy Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa” uzyskał 900 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej, a cała jego wartość to ponad 2 mld zł.
Podsumowanie – co warto zapamiętać?
- Od 2 czerwca duża korekta tras tramwajowych i autobusowych na Ochocie i Mokotowie.
- Kilkumiesięczne utrudnienia dla kierowców i podróżnych.
- Po zakończeniu budowy szybka i wygodna komunikacja do Dworca Zachodniego oraz lepsze połączenia z pozostałymi dzielnicami miasta.
Źródło informacji: um.warszawa.pl