Młode, rozwijające się demokracje potrzebują zagranicznych inwestycji, aby przyspieszyć swój rozwój i wspierać przemiany gospodarcze. W warunkach widocznych napięć gospodarczych nie powinno się dopuszczać, aby kapitał z krajów demokratycznych i wysokorozwiniętych płynął do państw o reżimie autorytarnym, finansując w ten sposób działania rządów łamiących prawa i wzniecających konflikty zbrojne. Ważne jest zatem powiązanie globalnych przepływów kapitałowych z poziomem demokracji.
W szczególności zalecamy rozwijanie finansowania dłużnego opartego na marży powiązanej z osiąganiem celów w zakresie rozwoju demokracji, znanej jako Democracy-Linked Bonds and Loans, co przynosi korzyści zarówno emitentom, jak i inwestorom.
– Opracowanie standardów Democracy-Linked Bonds and Loans Principles dla rynku finansowego;
– Wprowadzenie zaleceń nadzorców i regulatorów rynku finansowego (np. ESMA, SEC) dotyczących uwzględniania ryzyka związanego z inwestowaniem w kraje autorytarne przez agencje ratingowe;
– Uwzględnienie ryzyk związanych z inwestowaniem w kraje autorytarne w testach warunków skrajnych (stress testach), np. ryzyko utraty wartości aktywów w krajach objętych sankcjami;
– Rekomendacje okrągłego stołu cro – ryzyko bankowe
– Rekomendacja 1: Zapewnienie sektorowi bankowemu równych szans konkurowania z sektorami bankowymi w sąsiednich krajach UE poprzez regulacje i limity w zakresie zarządzania kapitałem i bilansem, oraz podatek bankowy.
Rekomendacja 2 dotyczy stabilizacji otoczenia prawno-finansowego, w tym konsensualnego rozwiązania problemu związanego z kredytami indeksowanymi do franka szwajcarskiego (więcej informacji w: „Rekomendacje prezesów największych banków krajowych”).
Zalecenie 3. Opracowanie planu dekarbonizacji i utworzenie innowacyjnego modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w celu finansowania kluczowych sektorów gospodarki (np. energetyka, infrastruktura, obronność).
Rekomendacja 4: Wzmacnianie bezpieczeństwa informatycznego w obliczu ryzyka wojny hybrydowej.
Działania rekomendowane w odpowiedzi na wyzwania IT polskiej bankowości
Główne wyzwania technologiczne i IT dla polskiej bankowości w latach 2024-2027
1. Zapewnienie odporności na cyberatak sektora bankowego, w tym ciągłości działania i bezpieczeństwa cybernetycznego jako fundamentów działalności banków, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony klientów banków.
2. Zastosowanie sztucznej inteligencji w biznesie i ochronie cybernetycznej.
3. Wprowadzenie nowych przepisów krajowych i unijnych w celu zwiększenia efektywności, poszukiwania korzyści biznesowych oraz poprawy bezpieczeństwa w sektorze bankowym.
Rekomendacja 1: W obszarze zapewnienia ciągłości działania oraz cyberbezpieczeństwa rekomendujemy zwiększenie wykorzystania rozproszonego przetwarzania danych w celu zwiększenia odporności infrastruktury informatycznej banków.
Rekomendacja 2: Zalecamy zwiększenie zaangażowania i priorytetyzacji wspólnych działań sektorowych mających na celu ochronę klientów banków przed oszustwami finansowymi, szczególnie w obszarze cyberbezpieczeństwa i przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy (AML), oraz podniesienie poziomu edukacji finansowej Polaków.
3. Wzmocnienie współpracy pomiędzy sektorem bankowym a innymi branżami oraz instytucjami rządowymi w celu identyfikacji i wykorzystania najlepszych praktyk w obszarach zapewnienia ciągłości działania i cyberbezpieczeństwa.
Wykorzystanie istniejącego potencjału organizacyjno-technicznego instytucji sektorowych, takich jak ZBP, KIR i BIK, poprzez rozszerzenie ich zakresu działania w celu zwiększenia bezpieczeństwa podmiotów sektora oraz ochrony klientów.
Rekomendacja 2: W obszarze biznesu i cyberbezpieczeństwa zalecamy intensyfikację przygotowań do wdrożenia szczegółowych rozwiązań prawnych wynikających z AI Act. Koncentracja powinna być zwłaszcza na identyfikacji i klasyfikacji zastosowań sztucznej inteligencji przez banki.
2. Opracowanie standardów i procedur dotyczących oceny ryzyka związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w biznesie oraz wzmocnienie działań związanych z cyberbezpieczeństwem w kontekście rosnącego znaczenia AI.
Zwiększenie inwestycji w rozwój usług i procesów opartych na sztucznej inteligencji, aby umożliwić skuteczne konkurowanie na rynku krajowym i europejskim, oraz wzmocnienie pozycji Polski jako ważnego centrum zastosowań sztucznej inteligencji w sektorze finansowym.
3. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, zarówno w bankach, jak i w innych sektorach gospodarki, w celu zwiększenia odporności na ataki i zagrożenia.
4. Opracowanie programu szkoleń dla pracowników banków, koncentrującego się na nowoczesnych zastosowaniach sztucznej inteligencji, identyfikacji nowych ryzyk z nią związanych oraz sposobach ich minimalizacji w ramach sektora bankowego.
Rekomendacja 3: W obszarze nowych regulacji krajowych i unijnych zalecamy:
1. Adresowanie wyzwań związanych z zasobami sektora poprzez wypracowanie wspólnych standardów, wdrażanie usług współdzielonych celem wykorzystania efektu skali oraz efektywną wymianę informacji na poziomie sektora. Działania te skrócą okres adaptacji do zmiany i umożliwią szybkie przejście do realizacji szans rozwoju biznesu.
Wykorzystanie nowych regulacji jako narzędzia poprawy sprawności organizacji, bezpieczeństwa i zaufania do sektora usług bankowych. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie działań edukacyjnych, które informują zarówno zespoły banków, jak i użytkowników usług finansowych o korzyściach wynikających z nowych regulacji.
3. Tworzenie efektywnej i responsywnej architektury dialogu z publicznością, również na poziomie unijnym. Wdrażanie regulacji przy jednoczesnym utrzymaniu otwartej komunikacji z organem regulacyjnym, co przyczyni się do zwiększenia pewności działań w obszarze technologii informatycznych banków.
Rekomendacje EKF dotyczące poprawy ram regulacyjnych sektora finansowego
„Czy nadal chcemy konkurować?”
Polska nadal jest atrakcyjnym centrum finansowym, ale konieczne są natychmiastowe działania w celu usunięcia głównych barier regulacyjnych i poprawy konkurencyjności polskiego rynku finansowego i kapitałowego.
1. Zwiększenie stabilności prawnego środowiska i przewidywalności ryzyka
– Naszym celem jest poprawa stabilności prawnego środowiska oraz zwiększenie przewidywalności ryzyka w celu zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej Polski. Możemy to osiągnąć poprzez wprowadzenie wzorcowych ugód, standaryzowanych umów oraz podniesienie poziomu edukacji finansowej konsumentów i przedstawicieli wymiaru sprawiedliwości.
Zdefiniowanie nowych strategii i ambitnych celów rozwoju Polski jako centrum finansowego jest kluczowe. Regulacje sektora finansowego powinny być ujęte w kontekście osiągnięcia tych celów. Przykładowe cele mogą obejmować:
„Polska jako lider w UE pod względem przyjaznych regulacji sektora finansowego”
„Polska z najsilniejszym rynkiem kapitałowym w regionie Europy Środkowo-Wschodniej”
„Analiza regulacji sektora finansowego w porównaniu z innymi jurysdykcjami w UE w celu identyfikacji głównych barier”
„Działania mające na celu klasyfikację Polski jako rynek rozwinięty, a nie wschodzący, w celu zwiększenia atrakcyjności i wyceny polskich instrumentów finansowych”
3. Uproszczenie regulacji europejskich i unikanie nadmiernej regulacji w procesie wdrażania przepisów UE do prawa krajowego są kluczowe dla Polski.
Ważne jest, aby Polska stworzyła przyjazne otoczenie regulacyjne dla sektora finansowego, unikając nadmiernej regulacji i zapobiegając inflacji legislacyjnej, aby zapewnić, że podmioty działające w Polsce korzystają z równie korzystnego otoczenia prawnego jak w innych państwach członkowskich UE.
Ważne jest, aby bardziej aktywnie uwzględniać krajowe perspektywy przy tworzeniu regulacji na poziomie UE.
Polska powinna zaangażować się w inicjatywy mające na celu zwiększenie konkurencyjności UE i uproszczenie regulacji sektora finansowego, zwłaszcza podczas swojej prezydencji w Radzie UE w 2025 r.
4. Zacieśnienie współpracy między sektorem publicznym a prywatnym
– Konieczne jest zapewnienie szerokich konsultacji z rynkiem oraz współpraca strony publicznej i prywatnej nie tylko w procesie wdrażania regulacji europejskich, ale także podczas formułowania polskiego stanowiska w ramach procedur legislacyjnych UE.
Zwiększenie zaangażowania przedstawicieli polskiego sektora finansowego w procesy legislacyjne UE w celu uwzględnienia specyficznych potrzeb rozwojowych kraju.
– Aktywne zarządzanie nadzorcze, uwzględniające konsultacje przed i po podjęciu decyzji oraz dążące do zwiększenia atrakcyjności Polski jako centrum finansowego i poszukiwania rozwiązań zgodnych z obowiązującym prawem.
5. Zachęty podatkowe i regulacyjne dla nowych emitentów
Proponujemy wprowadzenie zachęt podatkowych oraz regulacyjnych dla nowych emitentów i spółek publicznych. Te zachęty i przewagi będą wpływać na większą atrakcyjność listingu oraz przyczynią się do rozwoju rynku kapitałowego.
Wprowadzenie zachęt podatkowych dla funduszy i innych inwestorów inwestujących na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.
Działania na rzecz rozwoju rynku lokalnych inwestorów instytucjonalnych
Zintensyfikowanie działań związanych ze strategią rozwoju rynku prywatnego oraz zwiększeniem udziału lokalnych inwestorów instytucjonalnych na rynku kapitałowym.
Uporządkowanie i przebudowa modelu funkcjonowania OFE (korekty systemu „suwaka”) w celu systemowej poprawy otoczenia oraz skali inwestycji długoterminowych.
Analiza możliwości przypisania innych wag ryzyka dla instytucji finansowych w związku z ekspozycjami związanymi z inwestycjami venture capital w priorytetowych sektorach.
Zmiany podatkowe w obszarze działalności inwestycyjnej oraz działalności operacyjnej.
Ocena regulacji ex post:
Przewidzenie mechanizmów systematycznej oceny regulacji po ich wdrożeniu oraz pierwszym okresie stosowania, tak aby identyfikować i korygować ryzyka i bariery nieprzewidziane na etapie wdrażania przepisów do porządku krajowego.
Informacja pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl