Krytyczny stan: Zanieczyszczenie powietrza w miastach zabija

Eksperci uczestniczący w premierze raportu opracowanego w ramach projektu „Laboratorium Stref Czystego Transportu” zauważają, że długotrwała ekspozycja na zanieczyszczenia powietrza jest powiązana z wieloma problemami zdrowotnymi współczesnego świata. Z tego powodu postulują wprowadzenie stref czystego transportu (SCT) w centrum miast jako część rozwiązania tego problemu.

Debata dotycząca raportu jakościowego „Motywacje i bariery dla ustanawiania stref czystego transportu w polskich miastach”, przeprowadzonego w ramach projektu „Laboratorium Stref Czystego Transportu”, wykazała, że problem złej jakości powietrza w centrach miast wymaga systemowego podejścia do rozwiązania.

„Nie ma struktury, nie ma tkanki, narządu, na który nie działa zanieczyszczenie powietrza i nie ma takiej dziedziny w medycynie, w której zanieczyszczone powietrze nie szkodzi. Ono zabija poprzez nowotwory, zawały, udary, zaostrzenia chorób przewlekłych, jak niewydolność serca czy choroba obturacyjna płuc” – mówił dr med. n. med. Tadeusz Zielonka, specjalista chorób płuc i chorób wewnętrznych z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Według najnowszego raportu Światowej Organizacji Zdrowia, nie ma bezpiecznego poziomu emisji cząstek stałych i NO2, szczególnie w przypadku starszych samochodów. Eksperci zauważyli, że te poziomy stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego.

Nowoczesna, czysta sala operacyjna na 3. piętrze szpitala w Warszawie podczas wymiany posadzki. W tle widoczny personel medyczny oraz zaawansowany robot chirurgiczny da Vinci. Oświetlenie typowe dla sali operacyjnej, atmosfera miejsca remontowanego pod nowoczesne technologie medyczne. Jakość fotograficzna, ultra realistyczny obraz.

Raport WHO wskazuje, że zanieczyszczenie powietrza związane z emisją spalin, szczególnie z starszych samochodów, stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia. W raporcie podkreślono, że nie ma bezpiecznego poziomu cząstek stałych i NO2.

Badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia wskazują, że utworzenie stref czystego transportu, szczególnie w 4 dużych miastach w Polsce, zmniejszy szkodliwe emisje spalin. Agata Tkaczyk, dyrektor ds. badań jakościowych w ARC Rynek i Opinia, podkreśla, że inwestycje w czysty, ekologiczny transport spotkają się z pozytywnym odbiorem wśród ankietowanych.

„Respondentom ograniczenie ruchu samochodowego kojarzy się z większą ilością miejsca na rekreację, zieleń, na spotkania w plenerze, czyli z większym komfortem i wzrostem jakości życia” – stwierdziła Agata Tkaczyk.

Eksperci są zgodni, że wprowadzenie zakazu wjazdu do centrów miast dla starszych samochodów spalinowych nie jest jedynym rozwiązaniem na pozbycie się problemów związanych z miastem. Aby skutecznie rozwiązać te problemy, konieczne jest równoległe stworzenie dobrze funkcjonującego, wydajnego systemu komunikacji zbiorowej. Przykładowo, jeden tramwaj 33-34 m długości może zabrać do 240 osób, zamiast 160 samochodów tworzących 600 metrów sznura.

fotorealistyczne, ultrarealistyczne zdjęcie zewnętrznej części nowoczesnego budynku szpitala w Warszawie z widocznym wejściem i oznakowaniem "Szpital Czerniakowski", słoneczne południe, zieleń wokół, bez ludzi w kadrze, czysto i jasno, nowoczesna architektura medyczna w Polsce, w tle motyw dostawy nowego sprzętu diagnostycznego

Marek Popiołek, przedstawiciel resortu klimatu i środowiska, wskazał, że SCT są postrzegane jako dostępne dla pojazdów elektrycznych, co w dalszej perspektywie może oznaczać wymianę samochodów spalinowych na samochody o niskiej emisji lub zeroemisyjne.

„Z danych Ministerstwa Klimatu i Środowiska wynika, że niewielki odsetek pojazdów generuje aż 20 proc. szkodliwych zanieczyszczeń. Chodzi o to, by ograniczyć możliwość wjazdu do strefy dla największych trucicieli” – podkreślił Marek Popiołek i dodał, że decyzje w tej sprawie powinny należeć do samorządów. 

„Ważne jest oznakowanie strefy i jej granic. W przypadku Wrocławia, który ma specyficzny układ oparty o rzeki i tory kolejowe, koszt oznakowania wynosi ok. 5 mln zł, znaczący koszt, ale nie taki, który nas zniechęca. Obawiamy się za to wprowadzenia specjalnych nalepek na samochody, bo to podnosiło koszty kilkukrotnie” – zaznaczył Tomasz Stefanicki.

Tomasz Stefanicki z Urzędu Miasta Wrocławia wyraził swoje obawy dotyczące kosztów jakie należy ponieść przy wprowadzaniu Stref Czystego Transportu.

Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonych przez dr. Łukasza Trembaczowskiego, socjologa z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, świadomość społeczeństwa na temat SCT pozostaje niska.

Ultrarealistyczne zdjęcie poglądowe, przedstawiające techników instalujących nowoczesne systemy wentylacji i klimatyzacji w bloku operacyjnym współczesnego szpitala. Widać zaawansowane centrale wentylacyjne, montowane nowe kanały, profesjonalistów w strojach zgodnych z normami czystości szpitalnej, otoczenie podkreślające sterylność, nowoczesność i bezpieczeństwo. Scena ukazuje trwającą modernizację techniczną w szpitalu.

Tomasz Stefanicki, zatrudniony w Urzędzie Miasta Wrocławia, wyraził swój zaniepokojenie dotyczące ewentualnych kosztów wprowadzenia Stref Czystego Transportu.

Dr Łukasz Trembaczowski, socjolog z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, odkrył w rezultacie projektu „Laboratorium Stref Czystego Transportu”, że społeczne postrzeganie SCT jest nadal niewystarczające.

„Kluczowym aktem poprzedzającym wprowadzenie SCT musi być przeprowadzenie kampanii informacyjnej, tak aby wszyscy rozmówcy w czasie konsultacji społecznych wiedzieli o czym rozmawiamy. W tym celu najlepiej jest angażować takie osoby, które nie są ani za, ani przeciw strefom i są w stanie przedstawić obiektywny punkt widzenia” – stwierdził ekspert.

Agata Tkaczyk współpracowała z 8 miastami, w tym Katowicami, Lublinem, Łodzią, Poznaniem, Rzeszowem, Sopotem, Toruniem i Warszawą, aby przeprowadzić badanie jakościowe w czerwcu i lipcu 2023 roku. Badanie objęło 32 osoby, wśród których byli przedstawiciele administracji samorządowej, lokalni liderzy społeczności oraz przedsiębiorcy.

Projekt „Laboratorium Stref Czystego Transportu” jest finansowany w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego w Programie „Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu” w latach 2014-2021.

Ultrarealistyczna, fotograficzna scena przedstawiająca nowoczesny, wielopiętrowy budynek szpitalny w Warszawie podczas przebudowy najwyższego piętra, widoczne są kontenery magazynowe oraz wnętrze z nowoczesnym sprzętem laboratoryjnym i pracującymi naukowcami.

Na podstawie aktualności z serwisu: pap-mediaroom.pl