• Festiwal Mozartowski w Warszawie 7 maja – 10 lipca 2022 r.;
• To 31. edycja największego na świecie Festiwalu dedykowanego wyłącznie Mozartowi;
• Za nami Gala Inauguracyjna Festiwalu – 7 maja 2022 r. w Filharmonii Narodowej;
• W trakcie Gali odbyła się premiera wydawnictw płytowych Warszawskiej Opery Kameralnej.
Owacjami na stojąco zakończyła się Gala Inauguracyjna 31. Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie. Podczas koncertu zaprezentowane zostały uwertury Mozarta w wykonaniu Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej oraz program zatytułowany Jazz z MACV w wykonaniu Krzysztofa Herdzina.
Koncert był premierą nowych wydawnictw płytowych Warszawskiej Opery Kameralnej – „Uwertury” W.A. Mozarta.
W pierwszej części zaprezentowane zostały uwertury Wolfganga Amadeusza Mozarta, które wykonała Orkiestra Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej prowadzona od skrzypiec przez Radosława Kamieniarza.
Uwertury, zwłaszcza w dojrzalszych operach, skupiają̨ w sobie najważniejsze muzyczne elementy, pojawiające się później w trakcie całego dzieła. Orkiestra MACV, która posiada w swoim repertuarze przede wszystkim barokowe i klasyczne tytuły operowe, jest wyjątkowo predestynowana do przekazu owych niuansów operowej ekspresji. Zebranie niemalże wszystkich uwertur do dzieł scenicznych mistrza z Salzburga i chronologiczne ich uporządkowanie daje unikatową możliwość przekrojowego potraktowania tematu. Jest to swoista podróż w czasie, podczas której słuchacz towarzyszy Wolfgangowi w rozwoju jego twórczej osobowości.
Płyta CD „Uwertury” W.A. Mozarta dostępna jest już we wszystkich sklepach muzycznych i serwisach internetowych oraz na https://operakameralna.pl, natomiast już od 1 czerwca w przedsprzedaży także na płytach winylowych.
Cykl „Jazz z MACV: Krzysztof Herdzin”
W drugiej części Gali usłyszeliśmy XVII koncert fortepianowy G-dur KV 453 W. A. Mozarta (z kadencjami jazzowymi K. Herdzina) oraz Chopiniana con delizia w wykonaniu Krzysztofa Herdzina oraz Orkiestry Instrumentów Dawnych MACV Warszawskiej Opery Kameralnej.
Chopiniana con delizia powstała w 2009 roku na zamówienie akordeonisty Huberta Giziewskiego. Pierwotnie została rozpisana na dwa akordeony, klarnet i orkiestrę smyczkową. My dostajemy wersję smyczkową z fortepianem w roli głównej. Jeżeli w kadencjach u Mozarta Herdzin jedynie flirtował z przeszłością, tutaj twardo stąpa po ziemi. Jest rasowym jazzmanem, który buduje współczesną fantazję na tematy Chopinowskie. Jego erudycja nie zna granic: tu mazurek, tam etiuda. Herdzin wiąże motywy Chopina w trzyczęściowy błyskotliwy, salonowy cykl. Raz zainspiruje go rytm, innym razem ledwie kilkudźwiękowy motyw. Chopin, który lubił improwizować, byłby zachwycony. Dawne instrumenty MACV nadają całości miękkości i słodyczy. Premiera płyty przewidziana jest na koniec czerwca.
Festiwal Mozartowski – powołany do życia w 1991 roku to fenomen w skali światowej. Na przestrzeni lat wykonano w jego ramach wszystkie dzieła sceniczne kompozytora. Warszawska Opera Kameralna była jedyną instytucją, która posiadała je w stałym repertuarze, wielokrotnie prezentując je poza granicami i podbijając serca melomanów m.in. Japonii, Omanu, Libanu i niemal całej Europy.
Honorowy Patronat nad Festiwalem objął Marszałek Województwa Mazowieckiego oraz Ambasada Austrii w Polsce.
Festiwal potrwa do 10 lipca 2022 roku.
Więcej informacji, bilety oraz możliwość zakupu płyt na stronie: https://operakameralna.pl
Źródło informacji: Warszawska Opera Kameralna
Wiadomość pochodzi z serwisu: pap-mediaroom.pl